Nyhed

ØreSound-festivalen kickstarter musiklivet efter pandemien

GAFFA.dk – alt om musik

Ny københavnsk festival med kapacitet på 30.000 præsenterer MORTEN som første navn

Det kan synes optimistisk at starte en ny festival op på et tidspunkt, hvor coronapandemien ikke helt har sluppet sit tag i Danmark – og ikke mindre optimistisk, når det handler om en stor tredages festival med en kapacitet på 30.000 personer, to scener og et program med flere internationale topnavne og i alt omkring 25 bands og solister. Det er ikke desto det, den nystartede festival ØreSound gør. Festivalen kommer til at finde sted på Tiøren og Femøren på Amager i dagene 12.-14. august. Den danske EDM-verdensstjerne MORTEN er første offentliggørelse på plakaten.

– Vi vil gerne være med til at kickstarte musiklivet, når Danmark åbner op igen. Folk hungrer efter festivaler, vi er selv vokset op med festivaler, og jeg tror, at alle danskere har været på festival mindst én gang i deres liv. Det er en indgroet del af vores kultur. Vi synes, at en by, der er så kulturel som København fortjener en stor årlig festival, fortæller festivalens presseansvarlige Jonas Nybro og fortsætter:


– Publikum fortjener det, musikerne fortjener det, stagecrewet fortjener det, de frivillige fortjener det, bryggerierne fortjener det, og ikke mindst de københavnske restauranter, som vil være rigt repræsenterede på festivalen. Og i stedet for at begynde i det små, vil vi gerne lægge hårdt ud. Vi har haft masser af tid til at planlægge festivalen under pandemien, og vi vil gerne være med det første år, man kan holde store festivaler igen.

København er i forvejen kendt for festivaler som Copenhell og Distortion, men det er festivaler med musikalske nicheprofiler som henholdsvis metal og elektronisk musik, påpeger Jonas Nybro. ØreSound vil gerne favne bredere.

– Vi vil gerne lave en bred mainstreamfestival med et stærkt internationalt lineup for folk i alderen 25 til 35 år.


Amager Park er valgt som lokation, da stedet både er smukt beliggende og befinder sig i cykel- og gåafstand fra indre København, og ellers tager det 10 minutter med metroen. Og så er arrangørerne fuldt bevidste om, at corona stadig findes, fortæller Jonas Nybro.

– Alle de andre festivaler skal omstille sig til at være corona-festivaler. Vi har aldrig prøvet andet end at arrangere under corona, og hvis vi ender med at skulle aflyse i år på grund af restriktioner, så holder vi festivalen næste år. Og folk kan selvfølgelig bruge billetten til næste år

gallery_large


Nordens mest bæredygtige musikfestival

Ud over et bredt musikalsk kvalitetsprogram og gastronomisk udvalg har ØreSound også fokus på bæredygtighed.

– Vores mål er at være Nordens mest bæredygtige musikfestival. Vi har et samarbejde med Bæredygtig Bundlinje, et projekt under Københavns Kommune, der hjælper firmaer med at omstille sig til bæredygtighed. De vil hjælpe os med at reducere CO2-udledningen, hvor vi kan, og vi opfordrer vores samarbejdspartnere og de optrædende bands til at gøre det samme, forklarer Jonas Nybro og fortsætter:


– Man kan også købe en grøn billet, hvor man yderligere vil bidrage, idet vi for hver solgt billet vil plante et træ på Madagascar i et samarbejde med Verdensnaturfonden, og vi kompenserer for både publikums og de optrædende kunstneres rejse til og fra festivalen ved at afbrænde metangas for at nedsætte metal og CO2 i atmosfæren og derved bidrage til en reducering af drivhuseffekten.

Arrangørerne af ØreSound Festival er erfarne folk fra festivalbranchen. Festivalens CEO Juri Carlsson har eksempelvis arbejdet 16 år på Langelandsfestival som både musikchef, stage manager og andre funktioner. Andre har været medarrangører af den stort anlagte 24 timers streamingfestival Covidhagen på toppen af Operaen i København i juni sidste år, og andre igen har erfaring fra festivalbranchen. Økonomisk har festivalen opbakning fra to store investorer, og arrangørerne har i det hele taget mødt stor velvilje blandt alle deres samarbejdspartnere, siger Jonas Nybro: – Alle har bare sagt: Vi er forelskede i projektet, I kører bare på.

Festivalen bliver en byfestival uden campingarealer, for som Jonas Nybro siger: – De københavnske hoteller og airbnb-steder fortjener også at blive sparket i gang igen. Desuden slutter musikken omkring midnat på grund af støjreglerne, men så kan man jo fortsætte festen inde i byen, opfordrer Jonas Nybro og afrunder med at opsummere festivalens hovedtemaer:


– København er en metropol både inden for kultur, musik og gastronomi, og det skal festivalen alt sammen også udtrykke.

Billetprisen er 1280 kroner for en partoutbillet.

ANNONCE