En ny funktion på videotjenesten gør det lettere at ændre videoer til de såkaldte "shorts" og dermed skabe mere synlighed
Små korte videoer, som dem vi kender fra TikTok, er blevet stadig mere og mere populære. Facebook og Instagram har for længst adopteret dem med succes, og YouTube har længe haft de såkaldte Shorts, der til forveksling minder om de korte videoer, vi finder på førstnævnte sociale medie.
På YouTube er de fleste videoer dog af en markant længere spilletid, og at oprette kortere versioner af dem kan være kompliceret eller om ikke andet tage tid, og så kræver det, at man arbejder fra en computer.
Nu er YouTube dog på vej med en ny funktion til smartphones, "Edit into Short", en funktion der skulle gøre det let for indholdsskabere at lave korte versioner af deres videoer.
Den nye funktion skulle gøre det muligt at vælge op til 60 sekunder af en video og sætte dem direkte ind i Short-editoren. Herfra kan man så tilføje ting som tekst, filter eller andre videoer fra sit bibliotek eller konto på YouTube.
I en pressemeddelelse fortæller YouTube, at de færdige Shorts vil linke til den oprindelige lange video, og derved bliver de nye shorts et godt promoveringsværktøj for indholdsskaberne.
Samtidig sikrer funktionen, at man ikke kan bruge andres videoer, eller at andre kan bruge dine. Man får nemlig kun adgang til den nye redigeringsfunktion, hvis man ser en video, man selv har uploadet.
Den nye funktion er lige så langsomt ved at finde vej ud til brugerne, men er endnu ikke tilgængelig for alle. Den skulle dog dukke op i løbet af de næste par måneder for alle brugere.
LÆS OGSÅ: Google prøver igen at kombinere briller og kunstig virkelighed