K-pop-gruppen PRIMROSE retter blikket mod Norden

Talentspejdere hos nordiske pladeselskaber og K-pop viser sig at være et ”match made in heaven”

At talentspejdere hos nordiske pladeselskaber og K-pop ville være et ”match made in heaven”, lyder måske ikke helt indlysende. Men K-pop-agenturer med speciale i scenografi og sceneshows havde brug for kvalitetsmusik for at få deres kunstnere til at skille sig ud, og nordiske A&R-folk havde til gengæld brug for en partner, der kunne promovere deres sange globalt. Resultatet: Nordiske sangskrivere står bag over 40 procent af sangene på Top 100 K-POP-hitlisterne på Melon, Sydkoreas svar på Spotify.

Det nordiske marked er derimod ikke blevet set som særligt attraktivt for dem, der arbejder med at promovere K-popartister. Sammenlignet med Nordamerika og Asien, de største eksportmarkeder for K-pop, har Norden en beskeden befolkning, hvilket gør det svært at opbygge en rigtig stor fanskare. BLACKPINKs koncert i København 2022 tiltrak ganske vist et publikum på 15.000, men det var en del af en verdensturné, og tallet kan ikke rigtigt siges at repræsentere hele scenen. De fleste K-pop-grupper vælger stadig at springe Norden over på deres ture.

PRIMROSE skiller sig ud her. Gruppen startede som en duo, men har siden 2023 bestået af fire piger fra Sydkorea og Taiwan. De har allerede udgivet to EP'er, og den 17. maj 2024 satte de for alvor blikket mod det nordiske marked, da de begyndte at tælle ned på deres officielle kanaler til udgivelsen af ​​singlen REVIVAL og sangen Freyja den 17. juni. A cappella-udgaven af Freyja, de udgav for to dage siden, er en tydelig afvigelse fra den hurtige, moderne K-pop-lyd, som fans er vant til. Man kan snarere høre den melodiske lighed med svenske ABBA eller Loreen.

Gruppen har også udgivet indhold med runer og billeder med outfits, der leder tankerne hen på nordiske gudinder. Fra nu af er hele gruppen gennemsyret af et nyt koncept inspireret af Norden.

Mest bemærkelsesværdigt er det, at PRIMROSE åbner en pop-up butik og arrangerer en signering i Stockholm inden udgivelsen. I betragtning af at næsten alle K-pop-grupper holder lignende arrangementer i Sydkorea, uanset hvor de har deres fanbase, er det mildest talt et usædvanligt træk. Indenlandske fans har rost tiltaget og er begejstrede for det nye materiale – andre er skuffede over, at svenskerne får den første chance. Det er mildest talt en vovet og usædvanlig tilgang.

Så hvorfor starter PRIMROSE sin kampagneturné i Norden? BIBLEIN, hovedproduceren bag REVIVAL, siger:

"Det er en udfordring. Efter at have arbejdet med flere K-pop-kunstnere ud over PRIMROSE er vi blevet fortrolige med hver enkelt nordisk sangskrivers dygtighed og kreativitet og deres indflydelse på K-pop-scenen. Freyja er vores første svar til dem. Faktisk, efter at vi havde lyttet privat til demoen, bookede vi møder med flere store A&R-virksomheder i Sverige. Vi håber, at det nordiske publikum vil elske vores sange.”

Alex Kim, der leder PRIMROSE-teamet, siger videre: “K-pop er en multi-genre. Det er musik, dans, et verdensbillede og mange andre aspekter. Vi ved, at Sverige historisk mere end de fleste andre lande har bevist, at de har god smag og ekspertise, når det kommer til popmusik. Vi ser frem til at vise, Europa, især skandinaver, hvordan vi er inspireret af nordisk mytologi, (...) vi ønsker at vise, hvordan fans over hele kloden kan nyde vores musik og sceneshowet.”

På trods af nordiske sangskriveres indflydelse på K-pop-scenen har det nordiske marked således ikke været særlig stort for sydkoreanske kunstnere. En repræsentant ved Korean Cultural Center i Stockholm meddelte dog, at "Norden er sulten efter K-pop". Med dette in mente er PRIMROSEs singleudgivelse i Norden en taktik, der er værd at være opmærksom på. Det handler ikke kun om musik og kunst; det har effekter på kulturen generelt, for eksempel hvordan nordisk kultur opfattes i Østasien og omvendt – hvordan Norden ser på sydkoreansk kunstnerudvikling.

GAFFA møder i starten af ​​juni holdet bag PRIMROSE i Stockholm til et interview, der går i dybden med koncernens planer om at bryde igennem på det nordiske marked. Vi vil naturligvis også møde medlemmerne og diskutere, hvordan de ser udgivelsen og Norden generelt.

Vi ønsker dem held og lykke!

ANNONCE