Den Skandinaviske Designhøjskole - hvor faglighed og et stærkt fællesskab forenes

Udover et højt fagligt niveau og et kreativt miljø får eleverne et unikt fællesskab på højskolen og med sig ud i livet efter et ophold på Den Skandinaviske Designhøjskole.

På Den Skandinaviske Designhøjskole (DSDH) skaber vi sammen med eleverne et miljø, som alle kan føle sig trygge i, udvikle sig i og udfordre sig selv i. 

Pernille Hagerup-Jenssen, elev på Møbel, Rum og Produktdesign fortæller: Det er fedt at opleve, at alle er interesserede i hinanden. Uafhængigt af om det har noget med uddannelser eller er personlig udvikling.

Et af valgfagene på DSDH er foto. Her er eleverne fra foråret igang med en foto serie om steder på højskolen hvor man kan bade - fx i voldgraven.
Et af valgfagene på DSDH er foto. Her er eleverne fra foråret igang med en foto serie om steder på højskolen hvor man kan bade - fx i voldgraven.

 Nogle bruger højskoleopholdet til at forberede sig til en videregående uddannelse, nogle for at blive afklaret i forhold uddannelsesretning, og andre tager på Den Skandinaviske Designhøjskole, fordi de gerne vil fordybe sig i et eller flere linjefag, men skal videre med noget helt andet, fortæller Merete Østergaard, forstander.

Der er mange af os, der har arbejdet med portfolio og optagelsesprøve, og det har været super dejligt, for vi har gjort det sammen med nogen, og nogen har ikke skulle forberede sig, men der har stadig være højskole, fællesskab og fælles arrangementer, fortæller Emma Liv Bork, Arkitektur & Bydesign og Cecilie Thorsted, Visuel Kommunikation. 

Vi er sammen - medarbejderne og eleverne om at lave god højskole

På DSDH er god højskole et trygt læringsrum, og plads til at eleverne kan tage projekter derhen, hvor de ønsker. Vi skaber et miljø, hvor eleverne kan arbejde med projekter, som bidrager til højskolen, til fællesskabet og til elevernes egen læring. 

Man kan komme med forslag til noget fx orangeri, festival, 3d print, fodboldhold. Der bliver sagt ja til det meste. Man præsenterer sit projekt og et budget, så får man lov til nogle ret store ting. Det er jo ret vildt at sætte sit præg på sin højskole. Fortæller både Cecilie, Emma Liv og Pernille.

Fredag er lig med fredagsudstilling, hvor eleverne udstiller og fortæller om de projekter, de har arbejdet med i ugen.
Fredag er lig med fredagsudstilling, hvor eleverne udstiller og fortæller om de projekter, de har arbejdet med i ugen.

Pernille gik også på DSDH i efteråret på Visuel Kommunikation og er i foråret på Møbel, Rum og Produktdesign. Emma Liv har inden hun kom på højskolen studeret Landskabsarkitektur på KU, men vil gerne studere på en arkitektskole. Hun kom på højskolen for at prøve sig selv af i faget, inden hun søgte ind. Cecilie er elev på linjefaget Visuel Kommunikation og vidste, inden hun kom på højskolen, at hun vil søge videre på en uddannelsen indenfor visuel kommunikation. Cecilie siger om den støtte og vejledning, hun har fået i optagelsesprocessen:

Min underviser engagerede sig i mit projekt. Det er fuldstændig sindssygt at have en lærer, der vil dig så godt. Emma Liv supplerer Det er virkelig også en ting på linjefagene, hvor meget der bliver lagt op til, at man kan have nogle gode samtaler med underviserne - både om det faglige og det personlige. Der er virkelig mange, der gerne vil gribe en. 

 

ANNONCE