Ida Marie Odgaard fra Ritzau Scanpix: Tværfaglighed bag kameraet

Hvordan fanger man historien, uanset om det er i en hektisk nyhedssituation eller foran tusindvis af feststemte festivalgæster?

Ritzau Scanpix' fotografer er eksperter i netop dette – at balancere mellem genrer og skabe billeder, der fortæller noget unikt. Ida Marie Odgaard fortæller om sit arbejde hos Ritzau Scanpix, hvor hun gennem seks år har navigeret mellem nyhedsopgaver og kulturbegivenheder som Eurovision og Roskilde Festival.

En tværfaglig tilgang til fotografi

- Da jeg startede hos Ritzau Scanpix for seks år siden, gik jeg direkte fra studierne og ind i en verden, hvor ingen opgave var for stor eller for lille, fortæller Odgaard om arbejdspladsen, hvor strukturen giver både nye og erfarne fotografer lige muligheder for at påtage sig store opgaver.

Fra politiske pressemøder til storslåede kulturbegivenheder som Eurovision og Roskilde Festival er spændet i opgaver stort. For Odgaard er netop denne alsidighed en af de største fordele ved arbejdet:

- Det tværfaglige aspekt er det, jeg elsker. Jeg kan gå fra en stram, faktuel nyhedsdækning den ene dag til en sprudlende festivalstemning den næste. Det kræver, at jeg kan skifte mindset og arbejde forskelligt alt efter opgaven, forklarer hun.


Eurovision i Malmø: Glamour og demonstrationer

Eurovision Song Contest er en af de mest krævende opgaver for en fotograf.
- Forberedelsen starter måneder før, med akkreditering, rejseplanlægning og logistik. Selve showet er en kæmpe produktion, hvor alt er designet til tv. Det betyder, at jeg skal arbejde meget anderledes, end jeg ville gøre til en almindelig koncert, fortæller Odgaard.

Til en almindelig koncert står fotografer i fotograven foran scenen, men til Eurovision står fotograferne længere væk - og de står stille.
- Som fotograf er min opgave at fange essensen af det visuelle narrativ, så det også fungerer udenfor tv-formatet, forklarer hun.

I Malmø blev årets opgave ekstraordinær, da demonstrationer mod Israels deltagelse satte en politisk dagsorden.
- Det var en udfordring at balancere mellem at dække det visuelle spektakel på scenen og samtidig have øje for demonstrationerne udenfor. Jeg skulle fange showets storslåede øjeblikke, men også være opmærksom på politiske budskaber i publikum eller under protesterne, siger hun.

 

Roskilde Festival: Fællesskab og spontanitet

Roskilde Festival er en anden vigtig opgave for Ritzau Scanpix, og her handler det ikke kun om musikken.
- På Roskilde er stemningen mindst lige så vigtig som koncerterne, forklarer Odgaard.

Et særligt billede fra festivalen viser en ældre mand, der får orange neglelak på af en ung festivalgænger foran Orange Scene.

- Det er essensen af Roskilde: fællesskab, spontanitet og den særlige atmosfære, der opstår i mødet mellem mennesker.

Fotografens arbejde på Roskilde spænder fra klassisk koncertfotografi til reportage om festivalens mangefacetterede kultur.
- Fra nøgenløbet til nye bæredygtige initiativer – alt har en historie, og vi er der for at fortælle den.

Odgaards mål er altid det samme: at formidle det unikke ved hvert øjeblik.
- Uanset om jeg dækker Eurovision, Roskilde eller et politisk pressemøde, handler det om at finde kernen i historien.

Som fotograf er det en stor gave at kunne bevæge sig mellem så forskellige opgaver. Denne alsidighed er, hvad der gør mit arbejde hos Ritzau Scanpix til noget særligt.

ANNONCE