Gnags-veteranen glæder sig til at se Rytmehans, Mr. Swing King og de andre komme til live i ny forestilling på Østre Gasværk Teater. Men han havde én ufravigelig betingelse for at give lov.
Af Espen Strunk
Det er snart 60 (!) år siden, det vestjyske brødrepar Peter og Jens sammen med et par venner grundlagde den allerførste inkarnation af Gnags. Dengang med engelske tekster og navnet Those Gnags – det sidste vist nok for at signalere, at her kom noget helt nyt og særligt. Det gjorde der så også: Fra debuten På vej fra 1973, over guitarist Per Chr. Frosts indlemmelse året efter og videre via storhedstiden i firserne og de tidlige halvfemsere opnåede Gnags noget nær folkekær status med deres cocktail af A.G.s særegne tekstunivers (og scenepersonlighed!) og et musikalsk udtryk, som hen ad vejen inddrog elementer af ikke mindst reggae.
– Min første betingelse for at give lov til at bruge mine sange var, at det skulle være et rigtigt band, der spiller – og det skulle være et fedt band. Ikke noget med digital afvikling. Heller ikke tre musikere, men et fuldt band. Der er nødt til at være noget kraft i det, for det er en del af vores udtryk. Det viste sig heldigvis, at netop dét er et aspekt, de går meget op i på Østre Gasværk Teater.
Læs også: Shaka Loveless om Gnags-teaterkoncert: Jeg ringede selv og bad om at være med
Ordene kommer fra Peter A.G. Nielsen, denne formiddag siddende i et studie i Kalundborg og i gang med at arbejde på ny musik. Med udsigt til en have med æble- og pæretræer, blomster og et drivhus med tomater. ”Det er et levende sted... man skal omgive sig med levende ting, så vidt muligt,” siger A.G., inden han vender tilbage til forestillingen De Vilde Kaniner – anledningen til dagens samtale med den efterhånden 72-årige eksiljyde:
– Søren Møller fra Østre Gasværk ringede og præsenterede mig for idéen, og efter et indledende møde kom jeg ud og så de betingelser, forestillingen skulle afvikles under. Jeg talte med lyd- og lysfolk – og på teatret kan de jo alt det, vi andre drømmer om, når vi tager på turné. I Gnags har vi altid gået op i vores show; når vi tager ud og skaber en fest og rammer et fællesskab med vores sange, så bruger vi også scenen, farverne og alt det dét. Vi iscenesætter det, og det har vi altid gjort. Så da jeg kom ud og så alle de muligheder, tænkte jeg: ”okay, hvis man bruger fantasien her, så kan det godt blive rigtig fedt...” Jeg har ikke forstand på teater og artisteri – jeg ved ikke, hvordan man laver det, jeg har travlt nok med at lave musik. Men vi har jo skabt nogle arketyper i Gnags – Rytmehans, Mr. Swing King med flere – som man godt kunne forestille sig i nogle nye rammer eller sammenhænge. Så jeg tænkte, at det ville være fedt at lade nogen prøve – og jeg glæder mig til at se, hvad de finder ud af, siger sangskriveren.
Og nu behøver hverken A.G. eller vi andre vente meget længere. De Vilde Kaniner, som er instrueret af Heinrich Topp Kristensen kan ses på Østre Gasværk Teater i København fra fredag den 19. september til og med 23. november. På rollelisten ses blandt andre Shaka Loveless, Søren Torpegaard Lund og Sofie Topp Christensen, og til januar rammer forestillingen også Aarhus, hvor Gnags havde base fra starten af 70’erne og en årrække frem. De Vilde Kaniner kan opleves i Musikhuset fra 7. januar til og med 25. januar 2026 – få minutters gang fra Vestergade, som Gnags i sin tid udødeliggjorde på albummet X. ”Slingrer ned ad Vestergade / og det er forår / og jeg har røget en stråhat,” sang A.G. dengang i 1983.