Metz: Atlas, Aarhus

Metz, Atlas, Aarhus

Metz: Atlas, Aarhus

Anmeldt af Simon Nielsen | GAFFA

På amerikansk kaldes området the Pacific Northwest – kystområdet i Washington-staten og det sydvestlige Canada med henholdsvis nabobyerne Seattle og Vancouver som centrum. Mange er nok velkendte med Seattle-musikbølgen i start-90'erne, som hurtigt fik mærkatet grunge, grundet sin grumsede, støjende og fandenivoldske lyd. Vancouver har til gengæld altid været lidt forbigået i den musikalske mainstream – dog med undtagelser – og mere end 20 år efter, at 90'er-punken nåede sit højdepunkt, for derefter at falde til jorden lige så hurtigt, som de store pladeselskaber hidtil var kommet til byen for at skrive kontrakt med "the next big thing", var det som om, at bølgen genfandt sin kraft.

Sen-80'ernes katalysatorer af grunge-bølgen, pladeselskabet Sub Pop, formåede at holde gang i flammen i den skæve, skramlede punk, og nye bands som Pissed Jeans, King Tuff og Metz begyndte pludselig deres indtog på den internationale live-scene. Med et nyt album i bagagen gæstede sidstnævnte Metz denne aften det aarhusianske, intime spillested Atlas som et led i deres europæiske turné.

Med på turnévognen var engelske Crows, som skulle sætte gang i det beskedent fremmødte publikum, men trods det manglende fremmøde var entusiasmen til stede. Den tunge hardcore var et velplaceret supplement til aftenens hovednavn, og de syrede undertoner af det dronede samspil mellem de monotone guitar- og basgange fungerede fremragende til forsanger James Cox' nærmest Ian Curtis-lignende scenetilstedeværelse. Der er ingen tvivl om, at Ian Curtis er noget af en sammenligning at drage, men den betagende, akavede udstråling, som James Cox havde på scenen, fik associationerne til at flyde over i 70'ernes britisk postpunk-miljø og bød på en tilbagevenden af den ærlige utilpashed, som i nogen grad har manglet gennem årene.

Metz var klar på dans

Hvor Crows havde leveret et støjdrømmende og dronet lydbillede, var Metz kommet for at banke rytmen ind i Atlas' fremmødte. Især trommeslager Hayden Menzies skulle hele vejen igennem koncerten vise sig fra sit hårdtslående hjørne, der hurtigt fik associationerne til at flyde over til et kryds mellem Dave Grohl og Melvins-trommeslager Dale Crover. Den tunge rytmik, som Menzies til dagligt banker ud af trommesættet, fungerer som et perfekt, skævt match til de støjende guitarseancer, som er krydret med forsanger Alex Edkins forvrængede skrig, hvilket i den mudrede lyd fik en indlevende effekt hos publikum på Atlas. Det var netop den kombination af den vrede 70'er-punk, start-90'ernes shoegaze og 00'ernes dansepunk, der her gik op i en højere enhed, og påstanden, at punken ellers skulle mangle innovation, falder derfor en smule til jorden, når Metz flyder ud gennem højtalerne.

Men det, der dog er med til at kendetegne den genre, som siden de sene 60'ere har haft del i udviklingen af den bredtfavnende punkscene, er den ukontrollerede intensitet. Hvor publikum og orkester flyder sammen i et sammensurium af sved og blod, og ligegyldigheden derefter opstår. Måske var årsagen, at salen ikke var fyldt, måske var det den tungtrætte mandag aften, eller måske noget helt tredje, men det manglede desværre vitalt under aftenens koncert. Hvor intensiteten opnåede sit højeste var hos de tre læderjakker, der stod fasttømret foran scenen og rystede håret til de tromlende rytmer, eller da guitarist og vokalist Alex Edkins flåede guitaren i takt med trommernes klimaks.

Bassist Chris Slorach brugte scenen i sin frem-og-tilbage-trippende attitude og flåede de nedstemte toner ud af bassen, der rungede sig ind i publikums trommehinder – i øvrigt en menneskelig kropsdel, som Sub Pop tilsyneladende må være ligeglade med. Trods denne manglende fysiske håndgribelighed til koncerten nåede Metz dog i mål, og forventningerne til aftenens koncert blev indfriet. Fremmødet beviste, at de endnu ikke helt har slået igennem på dansk grund, og måske er det fordi, at punkens tid er forbi. Eller også er det kun et spørgsmål om tid, før punkerne fra Vancouver indtager landets større scener.

Metz spiller på Loppen 20. oktober. Find billetter via GAFFA Live