Savages
Adore Life

Savages: Adore Life

Album / Matador Records
Udgivelse D. 22.01.2016
Rune Schlosser

Kender du fornemmelsen af at kigge nogen dybt i øjnene, mens de fortæller dig noget meget dybsindigt – men der er et eller andet i vejen. De taler ikke nødvendigvis usandt, men du har en knugende fornemmelse af, at noget er helt grueligt galt. Den fornemmelse kan man godt sidde med i store perioder af sine gennemlytninger af Savages' længe ventede albumopfølger, Adore Life.

Den britiske kvartet, der fortsat lyder som forfriskende alternativ post-punk, har atter begået en plade, som både har nerve, vilje, mod og masser af både subtil og meget ekspressiv smerte. Åbneren, The Answer, viser Savages frem som de dundrende igangsættere, de er. Det tilbagelænede guitarriff, de abrupte trommer og forsanger Jehnny Beth i storform. Adore, som gruppen også gav en glimrende smagsprøve på under sidste års NorthSide Festival, står derimod som et ukueligt sort hul, der suger al livsenergi til sig i pausen ved 3:10 min., før der lyder et ritardando på "I adore life". Nummeret stiger massivt i intensivitet over samme strofe, som en, der forsøger at overbevise sig selv om noget. Gåsehudsfremkaldende godt.

When In Love er en mørk kærligheds-sag, hvor Ayse Hassans knastørre bas bliver smukt suppleret af trommeslager Fay Miltons detaljemæssige højdepunkt: Det ekspressive spil omkring strofen: "Next time I'm in the neighbourhood / I might be knocking on your door". Adore Life er spækket med fine detaljer og ikke mindst en stærk vilje. Savages leverer endnu en stærk, stærk plade, der sjældent lader til at mene helt, hvad den siger, men i dette tilfælde er det en underspillet kvalitet af de helt store.