Nyhed

Dette var højdepunkterne på Primavera Sound i Barcelona

Se, hvilke artister og bands, der imponerede GAFFA-skribentene mest på den spanske storfestival i sidste uge

For 16. år i træk løb storfestivalen Primavera Sound af stabelen i Barcelona i sidste uge. Med et righoldigt program bestående af store navne som Radiohead (billedet), LCD Soundsystem, PJ Harvey og Suede, og spændende favoritter som Savages, John Carpenter, Dinosaur Jr. og Animal Collective, var der nok at se for de cirka 165.000 musikinteresserede festivalgæster, som har vært forbi Parc Del Fórum de sidste dage.

GAFFA har selvfølgelig været på plads hele ugen, og her kommer vores højdepunkter fra festivalen.

Kamasi Washington: Auditori Rockdelux, 02. juni

Jazz-fænomenet Kamasi Washington, den unge saxofonist med den ene fod plantet i John Coltrane-traditionen og den anden i mere moderne toner (han kan blandt andet høres på Kendrick Lamars "To Pimp A Butterfly") leverede en svedig og mildt sagt utrolig kraftpræstastion i Auditori Rockdelux lige uden for festivalområdet i Parc Del Forum torsdag aften.

Fra de blideste toner til kaskader af kaos agerede han bandleder for to perkussonister, en pianist, en bassist og en trombonist. I tillæg medbragte han en vokalist, som flere gange gav publikum gåsehud med sine fraseringer og stemmekontrol. 

Læs GAFFA Norges anmeldelse af koncerten lige her.

John Carpenter: Primavera, 02. juni

Hvem havde troet, at instruktøren bag klassiske 80'er-film som "The Thing", "Escape From New York" og "Big Trouble In Little China" skulle tilbringe pensionisttilværelsen med at udgive et album med egenkomponeret musik og drage ud på turné? Og hvem skulle tro, at det skulle blive så godt? Ganske vist har John Carpenter stået for store dele af musikken i sine egne film op gennem årene, men torsdag aften på Primavera-scenen leverede han både nostalgi og stor musikalsk magi.

Fra åbningen med intromusikken til "Escape From New York" via en hyldest til Ennio Morricone (den kendte filmkomponists temamusik fra "The Thing" bliver fremført) og nye numre fra de to Lost Themes-album var det egentlig en perfekt optræden. Klip fra filmene flimrede over storskærmen, mens Carpenter og bandet kastede sig ud i masser af synth og guitar. Maskinelt, men med følelse. En stor aften for både film- og musikfans!

LCD Soundsystem: Heineken, 02. juni

James Murphy og hans label DFA stod i begyndelsen af årtusindet for den allerhedeste og mest cool elektropop, man kan tænke sig. Den musikalsk altædende pladesamler havde i løbet af tyverne gjort sig bemærket som eklektisk dj, som kunne spille alt fra syret house til 70’ernes alternative rockhelte som Bowie og Reed side om side, men da han i starten af 30’erne blandede alle disse musikalske udtryk i sit eget band LCD Soundsystem, blev dj’en med ét rockstjerne – til sin egen forbavselse. En rolle, han gradvis har vænnet sig til og voksede sig ind i. Og aldrig har Murphy været mere rockstjerne, end når han står foran det gigantiske hav af mennesker i Barcelona og skriger “Us v Them” ind i mikrofonen.

Læs vores anmeldelse af koncerten lige her.

Thee Oh Sees: Primavera, 02. juni

Bandet, som spillede to gange på Primavera Sound sidste år, tog også turen forbi i år. Med John Dwyer i i spidsen holdt Thee Oh Sees en intensiv og svedig punkkoncert med blandt andet den funklende nye Plastic Plant fra deres kommende album og gamle klassikere som I Come From The Mountain og The Dream i sættet.

Efter at have set dem spille klubkoncert sidste år var det vanskeligt at se for sig, at deres lydbillede ville passe lige så godt på en udescene. Alligevel formåede Dwyers energiske vokal og bandets to trommeslagere at forføre os denne aften.

Savages: Heineken, 03. juni

Efter udgivelsen af deres andet album "Adore Life", som blev anmeldt til fem stjerner her i GAFFA tidligere i år, var Savages tilbage på Primavera Sound og opgraderet til den største scene, Heineken, to timer før Radiohead. En hårdt job, da de fleste som havde stillet sig op foran scenen, havde ventet der i mange timer allerede for at sikre sig de bedste pladser til aftenens hovedtrækplaster.
Men Savages overbeviste med deres rå postpunk. Frontfigur Jenny Beth var overalt på scenen og begav sig også ud i flere vandringer ud i publikum. Højdepunktet i en svært god koncert kom, da hun sang en hel sang holdt oppe af publikum midt i folkehavet. Bandet sikrede sig nok mange nye fans med denne optræden.

Radiohead: Heineken, 03. juni

Hovednavnet, som mange havde set mest frem til på årets udgave af festivalen, skuffede ikke, selv om den krævende åbning af koncerten med fem sange fra det nye album "A Moon Shaped Pool" ikke akkurat indbød til fællessang. Men publikum fik senere oplevet en ganske festivalvenlig udgave af Thom Yorke & co, da sange som "No Surprises", "Karma Police", "Pyramid Song", "2 + 2 = 5" og "Paranoid Android" kom som perler på en snor. Perfekt afleveret.

Og ja, Radiohead overraskede alle med at komme ud til et ekstranummer efter at have spillet hele fem sange efter hovedsættet. Creep fik fællessangen til at runge ud over hele festivalområdet og aftenen.

Læs vores anmeldelse af koncerten lige her

Animal Collective: Ray-Ban, 03. juni

Når den amerikanske trio spiller op til dans klokken to om natten på den store Ray-Ban-scene, omdannes hele pladsen til et massivt, synkront vuggende folkehav af blide festivalgængere. Med hypnotiserende afrikanske rytmer fra trommeslageren i baggrunden og et kontinuerligt miks af forvrængede Animal Collectiv-vokaler fra de tre hovedpersoner opleves det næsten mere som et syret dj-sæt end en live-konsert, men det er til gengæld også vanvittig godt og mesterligt opbygget.

Den stadig mere elektroniske sound og den stadig mere psykedeliske stemning er en dragt, som klæder sangene godt, og når det sammenhængende lydmaleri tager en sviptur ind forbi "Daily Routine" fra karrierehøjdepunktet "Merriweather Post Pavillion", synger tusinder på mantraet “just a sec more, in my bed” i Primaveras allermindst poppede fællessangsøjeblik. Vi er dybt, dybt inde i Animal Collectives drømmeland, og vi vil ikke ud.

PJ Harvey: Heineken, 04. juni

Legenden PJ Harvey startede sin festivalturné på Primavera Sound, og vi fik så at sige hele "The Hope Six Demolition Project", og nogle gamle godbidder blev fremført med glimrende brug af visuelle effekter. Sangene fra den nyudgivne plade er massive og passede perfekt til Primaveras hovedscene, Heineken.

Uanset om du havde hørt meget, lidt eller ingenting af Harvey tidligere, var det umuligt ikke at lade sig bjergtage af artistens tilstedeværelse og guddommelighed. Hvis man ikke allerede var fan af hende, så blev i hvert fald publikum på Primavera overbevist.

Læs vores anmeldelse af koncerten lige her.

Moderat: Heineken, 04. juni

På Primavera Sounds største plads, det vidtåbne område mellem H&M-scenen og Heineken-scenen, blev det en festaften uden lige lørdag aften. De to scener bød på en uafbrudt koncertrække, hvor Deerhunter blev fulgt af PJ Harvey og så Sigur Rós, i en stadig opbyggende intensitet, før tyske Moderat tog over efter islændingene og bragte intensiteten og storslåetheden til et absolut toppunkt.

Publikum er i godt humør efter at være blevet underholdt musikalsk i timevis, og den tyske electronicatrio forstår at udnytte feststemningen totalt. Vi får drønende bas, et visuelt storslået show og absolut alle publikumsfavoritter fra skiverne "I", "II" og "III". Stemningen er ellevild, pladsen bliver omdannet til festivalens allerstørste og ivrigste dansegulv, og vokalist Sascha Ring (også kendt som Apparat) er i fuldstændig rockstjerne-modus hele aftenen. Det er sjældent, en elektronika-producer er så ekstrovert og sådan en entertainer, og Ring er tydeligvis glad for al den kærlighed, publikum giver ham.

Tyskerne forstår at spille op til dans.

Parquet Courts: Primavera, 04. juni

Disse gutter fra New York skuffer aldrig live. I en time serverede de skramlende og dog kontrolleret garagerock. På det sidste er de bare blevet mere og mere tight, samtidig med at de ikke er bange for at lege med sangene.

Siden 2013 har de allerede nået at udgive fem plader. Selv om man måske vil se på Parquet Courts som et vældig intenst band, har de alligevel skabt et varieret repertoire. De brillerede hårdt i Barcelona ved at holde et godt flow i konserten med energifyldte sange som "Light Up Gold II" og “pusterum” som "Dear Ramona".

Var du selv til stede på festivalen? Skriv gerne en kommentar om dine bedste koncertoplevelser under artiklen.

ANNONCE