Lakha Khan: Global Cph, Nørre Alle 7, København N

Lakha Khan, Global Cph, Nørre Alle 7, København N

Anmeldt af Torben Holleufer | GAFFA

Lørdag aften på Global og en far og søn i unikt samarbejde. Generationers nedarvede kunst affyret med selvfølgelig virtuositet. Sådan var det, da den 67-årige mester, Lakha Khan, ankom fra Indien med sin søn og viste stor kunst for et taknemmeligt og disciplineret publikum.

Mesteren er af et specielt kaste, som ikke ulig Vestafrikas grioter er født til at kunne være barder og historiefortællere. Fra far til søn går arven, og vi snakker mange hundrede sange og melodier, som ligger i den indre DNA hos mestre som Lakha Khan. Vi fik nogle smagsprøver på denne aften. Just scratching the surface, som den engelsktalende oversætter og manager sagde. Noget af en underdrivelse, for vi var vidne til vild og ekspressiv kunst fra de to fra den lille by langt ude i Rajastans ørken.

Vi er i et område, hvor grænserne virkelig er udhviskede. Geografisk er det Indien, men man er muslimer og sufier, men har også hinduceremonierne som del af sit repertoire. Sindhi Saranghien er en slags violin, der består af tre hovedstrenge og en masse ressonansstrenge. Strøget med buen af hår fra halen på en hingst, afgiver den en klagende, nærmest menneskelig lyd, som er meget smuk. Og som i hænderne på de to på scenen tog os med på en rejse. Folkemusik og finkultur i et og samme åndedrag.

Spillet på dholak-trommen var yderst kompetent og den perfekte partner til at skabe rummet til, at saranghien kunne rejse sig monumentalt, lette og flyve, vel at mærke med os lyttere som særdeles frivillige blinde passagerer. Her var deciderede sufistykker, som havde den healende effekt og som Lakha Khan kunne få den ulykkelige til at le og var en kur mod indre uballance. Længere og længere ind kom vi på rejse med den usædvanlige violin, der suggesterende tog dig med og fyldte dig med lys.

Og da vi til sidst fik markeret slægtskabet med sufi-musikken Qawali og fremmanet Nusrat Fateh Ali Khans gamle hit Musst Musst Dam Masst Qalandar, var festen total. Her som under hele koncerten oplod Lakha Khan sin udtryksfulde og meget smukke stemme, mens han spillede de mest incitterende modale figurer med buen. Og sønnen bestemt ikke holdt sig tilbage på trommen. Magisk var det moment.

Er du gået glip af koncerten, spiller Lakha Khan de næste dage både i Middelfart, på Klaverfabrikken i Hillerød og i Malmø. Jeg skriver dette, fordi det var en unik oplevelse, som omgående skaber længslen efter sufi-klarhed.