Ægte rockattitude fra Lavas lillebrødre

11th Street Kids , Spot Festival, HeadQuarters, Aarhus

Ægte rockattitude fra Lavas lillebrødre

Anmeldt af Rasmus Espersen | GAFFA

11th Street Kids er ikke stor kunst. De er noget så simpelt og sjældent som et rockband, der bare spiller rock. Rock uden så meget pis. Fed, potent rock, som man har lyst til at køre i bil til. Volumen op, pedalen i bund og ud i solen. Perfekt til at drømme sig væk fra det elendige festivalvejr, der rammer en lige i realiteterne, når man går fra spillested til spillested.

11th Street Kids er The Floor Is Made of Lavas vilde og kompromisløse lillebror. Det er store ord og endnu større sko at udfylde efter en så kompetent storebror. I front tager Lava-guitaristen Lars Rock sig af vokalen, og med åbningsnummeret ”Holiday” viser det sig faktisk, at han har en rigtig fed stemme. Lige dele dybde, hæshed og attitude. På scenen har han selskab af endnu en guitarist, en bassist, en trommeslager og en organist, der også gør sig som akustisk guitar-spillende indpisker.

Der er solbriller og velplejet skæg, juhu- og wyhyw-kor for alle pengene. Også iblandt publikum. Attituden er til at skære igennem, men den virker ikke påtaget. Den er ægte nok. Ikke så meget pjat. Skal jeg snakke dansk eller engelsk, spørger Lars Rock. Vi tager den sgu på dansk. En umiddelbarhed, der smitter af på musikken.

11th Street Kids spiller stram, hurtig og riffbaseret rock og rul. Lidt for stram og skarpskåret til tider. Man kunne godt savne lidt løssluppenhed i de korte og ikke så varierende rocknumre. Det bliver heldigvis bedre undervejs, som der dukker flere og vildere soloer op i sættet. Dette sker desværre i takt med, at Lars Rocks stemme bliver markant dårligere.

Midtvejs i sættet får vi så ”Electric Lady”, som er bandets førstesingle fra deres kommende album, ”Blue Skies and High Fives”, der udkommer ugen efter deres koncert på Spot Festival. Har man hørt denne single på nettet uden at føle sig helt overbevist, så fortvivl ej. Hyr bandet eller se dem live – sangen kommer så meget mere til sin ret her. Det er en potent rocksang med hurtige trommer og catchy vokalharmonier, supersvær at få ud af hovedet igen.

Mod slutningen af koncerten ledes tankerne hen imod tidlig Oasis, og Lars Rocks stemme er tilbage på toppen på afslutningsnummeret ”The Meaning Of Life”. En fremragende rocksang, der sagtens kunne være at finde på Noel Gallaghers og hans High Flying Birds’ repertoire.