Viril veteran væltede huset

Iggy Pop, Falconer Salen

Viril veteran væltede huset

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Der er op til flere gode grunde til at have glædet sig gevaldigt til Iggy Pops besøg i Falconer Salen i aften. Det er legendens første koncert herhjemme i en årrække, og med på den aktuelle Europaturné til seks udvalgte byer har han ikke alene sit fremragende, aktuelle album Post Pop Depression, men minsandten også stjerneholdet bag - med blandt andre Josh Homme - som i aften agerer en tæt backingruppe bag showets magnetiske midtpunkt, 69-årige mr. Pop.

Og ikke nok med det: I et (rock)landskab, hvor vi i dag må undvære såvel David Bowie som Lou Reed – ja, så virker det på en eller anden måde ekstra betydningsladet, at den sidste overlever fra 70’er-dekadencens (u)hellige treenighed lægger vejen forbi. Og forløsningen desto større, allerede da der åbnes med titelnummeret fra Lust for Life efterfulgt af Sister Midnight fra solodebuten The Idiot (1977) og det står klart, at det her bliver en god aften.

Bid i køteren

Der er en ubetalelig passage på Iggys nye album, hvor han – angiveligt improviseret – snerrer linjerne ”You take your motherfucking laptop/And just shove it into your goddamn foul mouth / And I hope you shit it out/With all the words in it.” Og lige dér, mod slutningen af det nye nummer ”Paraguay” – også med i København i aften – står det helt klart, at der stadig er bid i den gamle køter, hvis det da ellers skulle være undgået nogens opmærksomhed tidligere.

Der er en egen mening og logik i, at aftenens vitalt leverede sæt er sat sammen af materialet fra det nye album – og så de to Bowie-producerede eksilalbum fra senhalvfjerdserne. ”All my life, I’ve been fightin, I don’t fuckin’ know for what anymore…but if I have to fight, I wanna know where the fuck is Valhalla!,” proklamerer Pop, idet habitjakken ryger af og den nye sang af samme navn intoneres.

Siden kaster Iggy – vel nærmest fænomenets indstifter - sig ud blandt publikum; stagediver og viser siden røv til publikum inden endnu en konfliktsøgende klassiker, ”Funtime,” sættes ind. Og sådan fortsætter det, i meningsfuld vekselvirkning mellem nyt og gammelt og med den (stadig) naturstridigt vitale Iggy som skånselsløs indpisker.

Momentum

Den udsolgte sal er i den grad med, og da forbindelsen er etableret griber Iggy og musikerne momentum og de afgørende stød sættes ind. ”Nighclubbing” og ”Gardenia” – højdepunkt fra det nye album – leder op mod et klimaks i ”The Passenger,” hvor Iggys kardinaldyder træder skarpt frem: Det primale riff overfor en stærk, kondenseret tekst:

”Get into the car / We'll be the passenger / We'll ride through the city tonight / We'll see the city's ripped backsides / We'll see the bright and hollow sky / We'll see the stars that shine so bright. Og så, til sidst, ”China Girl,” inden Iggy forlader scenen og lader bandet slutte af med en elektrisk gnistrende, musikalsk epilog.

”Fuck it, I’m comin out to you!” udbryder Iggy, inden der tages hul på hele seks ekstranumre foran – og helt nede blandt – et for længst overgivent publikum; Iggy tager turen gennem den tætpakkede sal, hele vejen ned omkring lydpulten bagest i salen og tilbage igen. For så, tilbage på scenen, at begynde at tale om William Burroughs, inden ”Paraguay” bygges bastant op, frem mod den edderspændte epilog citeret ovenfor.

Iggy mellem instinkt og intellekt, som altid; en overrumplende overlever i aften i København. ”I feel like we had a union!,” som han bemærker mod slutningen, og man forstår, hvad han mener. Og så kan det godt være, at enkelte ældre fans vil anføre, at det, vi fik i aften, trods alt ikke kunne måle sig med dengang de hørte ham i ’77 eller ’89, ’84 eller….Måske. Jeg ved det, teknisk set, ikke.

Det ændrer imidlertid ikke på det overordnede indtryk af en viril veteran i kompetent og medlevende, musikalsk selskab aften i Falconer. Eller, som en yngre lytter måske ville formulere det: Fuck, det var fedt!

1. Lust for Life

2. Sister Midnight

3. American Valhalla