Den eftertænksomme beatmager gav den som dansevenlig dj

Jamie xx, NorthSide, P6 Beat Stage

I 2012 stod Jamie xx på selv samme Blue Stage som denne aften, dengang som beatmager i den stadigt eksisterende gruppe The xx. Sidste år gik han dog solo for en stund med albummet ”In Colour” – dog ikke mere solo, end de to andre The xx-medlemmer Romy Madley Croft og Oliver Sim også medvirker på visse numre på udgivelsen. Et album, hvor post-punk-tonerne fra The xx høres, men hovedudtrykket er elektronisk instrumentalmusik af den både dansable og meget stemningsfulde slags, med samme melankolske undertone som hos The xx, dog i lidt mindre udpræget grad.

”In Colour” er blevet en stor succes og har sendt Jamie xx på en lang turné. Lørdag aften er han så tilbage på NorthSide – men det skal hurtigt vise sig (hvis man ikke allerede har googlet sig frem til den information), at det er et dj-sæt, han stiller op med. I ordets klassiske betydning, hvor han mikser sange af andre – og lidt sig selv – sammen, så de glider sømløst over i hinanden, med 1-2 minutter af hvert nummer. Han begynder med Joy Divisions vemodige post-punk-klassiker ”Atmosphere”, som fungerer fremragende oven på Beach Houses smukke drømmepop-toner, der netop er klinget ud på Green Stage. Nummeret glider umærkeligt over i et remix af Jamie xx’ egen eftertænksomme ”Loud Places” med Romy Madley Croft fra The xx på lead-vokal, og det fungerer godt.

Herefter fortsætter mikset ud i en række housenumre, jeg må tilstå, jeg ikke kender – men så er det jo godt, at Shazam-app’en kan hjælpe: Det er blandt andet ”Too Much Information” med Dele Sosimi Afrobeat Orchestra, ”Do You Mind (Crazy Cousinz)” med Kyla (i øvrigt samplet på Drakes aktuelle hit "One Dance", viser det sig), ”Oasis” med Aaron Carl og mange flere – ofte i remixes. Florence + the Machines ”You’ve Got the Love” i et remix dukker undervejs op som en mere velkendt sang. Jamie xx mikser både fra cd’er og gode, gammeldags vinylplader, og det hele er yderst professionelt eksekveret – med imponerende lysshow, men dog ingen visuals. Publikum er glade og danser.

Efter en halv time går Jamie xx’ sæt dog så småt i selvsving, da et remix af Donna Summers diskoklassiker ”I Feel Love” får lov at køre i, hvad der føles som ti minutter uden de store udsving, bortset fra at Jamie xx af og til fader ned og fjerner alt andet end vokalen – for derefter at fyre op for det hele igen, så pladsen koger, og dermed skaber han samme stemning, som når EBM-dj’s laver opbygninger og bass drops. For det gør Jamie xx ellers ikke.

I slutningen af sættet får vi lidt mere af Jamie xx’ egen musik fra albummet ”In Colour” i form af numrene "Seesaw", ”Gosh” og ”Loud Places” (igen), og når den spiller, viser lysshowet elegant et smukt regnbuefarvet farvespektrum i stil med coveret til albummet. Vi hører også passager af hans remix af ”I’ll Take Care of You” med den nu afdøde spoken word-kunstner Gil Scott-Heron.

Det er alt sammen meget fint, men det ville nu have være mere spændende med en rigtig koncert med Jamie xx’ egen musik i centrum. Gerne med nogle live-vokalister – måske kollegerne fra The xx – og et eller flere såkaldt rigtige instrumenter, om end de ikke fylder så meget på hans album. Jamie xx kan dog stadig holde gang i festen på NorthSide lørdag nat.