Briterne stemte nej til Brett-xit

Suede, Tinderbox, Blå Scene

Briterne stemte nej til Brett-xit

Flere bands på årets Tinderbox-program fik deres gennembrud i 90’erne, forsvandt i 00’erne og vendte tilbage i 10’erne. Det gælder Dizzy Mizz Lizzy, Malk de Koijn, The Sandmen og Suede, hvor sidstnævnte var det tredjestørste band i britpop-bølgen i 90’erne efter Oasis og Blur – og havde så stor succes i Danmark, at vi var landet, hvor de solgte flest plader i forhold til indbyggertallet. De besøgte os også flittigt og gav blandt andet hele tre koncerter på Roskilde Festival 1999 og var hovednavn på Grøn Koncert i 2003, kort tid før de holdt pause i syv år, hvor sanger Brett Anderson gik solo uden den helt store succes, hverken kunstnerisk eller kommercielt.

Nu er de aktuelle med deres andet album efter genforeningen, ”Night Thoughts”, som de tidligere på året spillede i sin helhed i DR Koncerthuset – hvor billetterne blev udsolgt på få minutter. Det skal dog vise sig, ikke helt overraskende, at det ikke er dette album, der kommer til at være i centrum på Tinderbox. Suede er godt klar over, at de trods stadig var større i 90’erne end nu, og at en stor del af publikum på festivalen næppe er hardcore-fans. De vil have noget, de kender, og det får de.

Koncerten indledes med, at punklegenderne Sex Pistols’ ”Bodies” kører over højttalerne. Et band, Suede tydeligvis har hentet lidt inspiration hos, sammen med blandt andre David Bowie og T. Rex. Så tændes det dæmpede scenelys, og bandet går på scenen og lægger ud med en afdæmpet version af den i forvejen lavmælte ”Europe is Our Playground” med Richard Oakes på stemningsfuldt hylende el-guitar. Oprindelig en single-B-side, som dog med årene har fået klassikerstatus. Måske fremfører de den som en kommentar til forgårs brexit-afstemning, for de har ikke spillet sangen meget på det seneste.

”Outsiders” fra det nye album følger, en helt klassisk Suede-sang, melodisk, med skarpt guitarspil og en tekst om at være uden for fællesskabet. Herpå får vi klassikeren ”Trash” og så er der det meste af resten af koncerten dømt hitparade fra 90’erne med alle Brett Andersons scene-attituder fra dengang intakte: Han er helt fremme på scenekanten, står på monitorerne, lægger sig ned på knæ (har han mon knæbeskyttere på?), svinger mikrofonledningen som en lasso og løber adskillige gange ned til de forreste publikummer eller ud i løbegangen mellem scenen og mikserpulten. Hans karakteristiske, let androgyne stemme er lige så stærk som dengang i 90’erne, og han virker særdeles veloplagt. Ikke mindst i et afdæmpet øjeblik, hvor den afdæmpede ”She’s in Fashion” lægger op til fællessang med publikum.

Selvom pladsen er forholdsvis tætpakket foran scenen, synger folk ikke nær så kraftigt med, som da Dizzy Mizz Lizzy stod på scenen et døgn tidligere – bandet er ikke just gået i glemmebogen, men står trods alt ikke helt så tydeligt på den indre radar som Tim Christensen & Co. Gruppen er til gengæld tændt og tæt sammenspillet, uanset om det er højelektriske sager med to skarpladte, forvrængede guitarer i samspil som ”Filmstar” og ”Metal Mickey” eller den neddæmpede, klaverbaserede ”By the Sea”.

Ud over ”Outsiders” får vi kun to numre fra dette årtusinde, balladen ”Pale Snow” og den lange og dramatisk opbyggende ”I Don’t Know How to Reach You”, begge fra det nye album "Night Thoughts", hvor de glider over i hinanden ligesom i aften. De bliver taget imod med høflig afventen, men især sidstnævnte er faktisk en flot sang, der viser, at Suede langtfra har udspillet deres rolle. Det bliver dog gamle hits som ”Beautiful Ones”, balladen ”The Wild Ones” og ”New Generation”, der tager de sidste stik hjem fra et band, der forhåbentlig langtfra har udspillet deres rolle. Jeg savnede ”Saturday Night”, nu hvor det var lørdag aften, og vi i forvejen hørte halvfemserhits, men ellers var der ikke meget at udsætte på Suede, der forhåbentlig ikke stemmer ja til Brett-xit lige foreløbig.

Europe is Our Playground

Outsiders

Trash