Balancen mellem det skrøbelige og stormfulde

Soleima, Roskilde Festival, Countdown

Anmeldt af Rosa Louise Stilgren | GAFFA

Det er ikke store vokale spændvidder, der er kendetegnende for Soleima. Til gengæld bærer hendes spæde stemme en uskyldighed over sig, der giver hendes soulpoppede kærlighedssange et naivistisk udtryk. Den første hjørnesten blev lagt med et flydende, elektronisk kor, der strømmede ud over scenekanten, inden hun kom løbende ind på gulvet. Vinden tog et brusende favntag om hendes flagrende kimono og lagde sig ikke, før sidste tone ebbede ud.

Hendes klang er en kaliber for sig, og hendes elektroniske univers er så renskuret, at det i flere numre lød, som om hendes vokal var en digitaliseret effekt, der flød ud fra resten af lydlandskabet. Det blev til gengæld også hendes benspænd. I musikkens mere stormfulde passager druknede vokalen under bassen som en såret hjort, der måtte vige pladsen for stærkere artsfæller. Når det er sagt, gav de hæsblæsende synthmelodier også sangene en kant og dynamisk spænding, som klædte dem. Det var en knivsæg, hun balancerede på, og heldigvis lykkedes det for det meste at holde vokalen oven vande. Mange kunne derudover have ønsket sig mindre backtrack, der gjorde udtrykket lidt syntetisk at lytte til. Det var derfor befriende, når guitarsolo eller imiterende riffs fik lov at interagere med sangerindens uskyldsrene vokal.

Den sensitive "Once Was" var perlende i sin skrøbelighed og blev båret af de tunge synthflader, der løftede den florlette kvindestemme op i nye højder. Da outroen tordnede ud over stepperne, gjorde det derfor ingenting, at vokalen måtte kæmpe om pladsen, da den allerede havde markeret sig. Det samme gjorde sig gældende på den dugfriske single "Wasted", hvis vuggende beat virkede som resultatet af en sangerinde, der er ved at finde ind til sin lyd.

En spinkel skikkelse, en spinkel klang og så alligevel et hav af elektroniske nuancer, der desværre ikke fik den demokratiske behandling, de fortjente.