Søren Juul
This Moment

Ambitionerne løfter drømmepopmusikeren, tidligere kendt som Indians, på solid toer

Album / Playground Music
Udgivelse D. 17.06.2016
Ole Rosenstand Svidt

Søren Juul er tidligere kendt under aliaset Indians og er nu tilbage med opfølgeren til sin tre år gamle debut, Somewhere Else. Trods navneskiftet er det nye udspil en anelse mere bandorienteret end debuten, hvor Søren Juul selv stod for hovedparten af de primært elektroniske instrumenter. Denne gang er der flere musikere og både guitar, bas og trommer på albummet, men dog stadig en stor portion elektronik og tangentinstrumenter, og den gennemgående stemning er den samme:

Det er drømmende, let melankolsk popmusik, hvor Søren Juuls lyse og klare stemme tager lytteren ved hånden og fører denne gennem smukke lydlandskaber med en gennemgående stemning af fred og harmoni – som en modvægt til de følelsesmæssige dramaer, teksterne kredser om, hvor tvivl, mental uro og længsel hersker.

Højdepunktet er den vuggende Soulseeker, hvor såvel linjen ”See you on the other side” som musikken og stemmen sender tankerne mod Mercury Revs 1995-album af samme titel, og den lange, tangentbårne outro føles som en tur på et flyvende tæppe. En anden godbid er den tempo- og taktartskiftende Don’t Want to Fool You, hvor omkvædet umærkeligt sniger sig ind på lytteren. Helt så stærke er alle sange ikke, og lidt monotoni melder sig undervejs, men overordnet er This Moment absolut en solid toer, som forhåbentlig kan få banket navnet Søren Juul mindst lige så fast som Indians, i ind- og udland.

”Ambitions got me down,” synger Søren Juul i åbningsnummeret Ambitions. Ambitionerne trækker dog kun opad på This Moment.