Gåsehudsfremkaldende tour de force

Lowly, Musik i Lejet, Bodegaen, Tisvildeleje

Gåsehudsfremkaldende tour de force

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Med vokalisterne Nanna Schannong og Soffie Viemose i stærk front blæste Lowly nærmest teltdugen af Musik i Lejets Bodegascene tidligt fredag aften.

På trods af en kort levetid (bandet har kun eksisteret siden januar 2014) fremstår Lowly som et utroligt kompetent liveband – der er simpelthen næsten ikke en finger at sætte på hverken musikalitet eller teknisk aspekt. De unisone vokaler bevæger sig i smuk samhørighed, og de insisterende trommer skaber en fremdrift midt i virvaret af drømmende synth. Det ville undre mig meget, hvis Lowly ikke er blevet til på baggrund af venskaber skabt på musikkonservatoriet, eller noget i den dur. Superdygtige musikere, simpelthen.

Nanna og Soffie er simpelthen så søde – og lidt akavede, dog på en super charmerende måde. Et par korte ”har I det godt?” og ”skål” bliver det til, men der behøves heller ikke mere. Og Nannas vindende væsen giver en lyst til at knibe hendes kinder, når hun med skuldrene trukket helt op lukker sig inde i sin egen lille drømmeverden med sin guitar. Simpelthen så nuser!

Lowly er et af de bands, der har forstået vigtigheden af en nærmest kompositorisk opbygning af et livesæt. Hvor den første halvdel bygger op, kommer crescendo i den sidste halvdel, hvor især Soffie Viemoses overnaturligt smukke og mangefacetterede vokal og indlevelse skaber en nærmest fuldendt koncert. Og hvor mange elektrostøjpoppere kan prale af at have produceret et cover af Miley Cyrus (nummeret ”Cyrus Skies”), så gåsehuden er allestedsnærværende? Smuk, smuk start på fredag aftens koncertstrøm på Musik i Lejet. Tak for det, søde Lowly.