Solid, sexet pop i sensommernatten

Julias Moon, Wonderfestiwall, Hovedscenen

Solid, sexet pop i sensommernatten

Arkivfoto

For to uger siden gav de to unge, danske, fremadstormende elektropop/soul-grupper Julias Moon og Scarlet Pleasure en interessant dobbeltkoncert på Smukfest, men det var et enkeltstående arrangement, og nu er de tilbage på scenerne hver for sig. Begge bands har i år taget vejen til Wonderfestiwall på Bornholm, hvor Julias Moon torsdag nat halv et spiller på hovedscenen for en forholdsvis stor forsamling, som dog er mindre, end da Mads Langer spillede på samme scene to en halv time tidligere. Scarlet Pleasure kommer i øvrigt på samme scene lørdag 17.45.

Julias Moon er repræsentanter for den unge generation af kunstnere, som ikke behøver udgive noget album for at få succes. De slap tre singler i 2013-14, en ep i 2014 (med blandt andet de tre singler) og har siden udsendt yderligere tre singler, men nu skulle der omsider være et debutalbum på vej i efteråret (ligesom kollegerne fra Scarlet Pleasure også albumdebuterede i foråret, to år efter debutsinglen). Et album, der åbenbart kræver så meget arbejde, at bandet har udskudt deres to annoncerede koncerter på Train og i Vega til oktober.

Julias Moon er da også et typisk singleband. De tænker i enkeltstående hits, som fungerer godt i radioen og på playlisterne, og dem har de haft nogle stykker af. Hvordan er de så over en hel koncert på 75 minutter? Slet ikke dårlige, viser det sig. Duoen alias sanger Louis Samson og keyboardspiller Oliver Kincaid er live udvidet med endnu en keyboardspiller samt trommeslager og bassist, der også af og til spiller synth. Der er med andre ord masser af tangenter i spil i gruppens lydunivers, hvor det polerede udtryk fra studieindspilningerne dog får behageligt, hårdtslående, rocket modsvar fra trommeslageren Felix Ewert, der med sit lange, affarvede hår også er et visuelt samlingspunkt og noget af et kraftcenter midt på scenen.

Han overstråler dog ikke forsanger Louis Samson, hvis stærke, lyse, af og til falsetsyngende vokal ligger centralt i lydbilledet og sørger for, at der altid er fokus på melodien – og de ligefremme, ofte erotisk ladede tekster, for eksempel ”Camera” om at se sin kæreste røre ved sig selv via FaceTime og blive ophidset af det. ”I know they call it FaceTime, but it ain’t her face I see,” som Samson så finurligt synger – nogle gange behøver man ikke pakke tingene så meget ind, som vennerne i Scarlet Pleasure eller inspirationskilder som Drake og Kanye West heller ikke gør det.

Ud over gruppens velkendte sange får vi ”U Body”, som jeg ikke tidligere har hørt live med bandet, og ”Silhouette”, der præsenteres som en helt ny sang. Et fint downtempo-nummer som en kontrast til up-tempo-hits som ”On the Run” og ”Camera”, og i det hele taget klæder det gruppen, at de har numre i varierende tempi frem for at holde sig til det midt-tempo-groove, som bands i denne genre ofte lægger sig i, eksempelvis Scarlet Pleasure og Phlake. Det giver afveksling, når man hører 15 sange i træk, som vi gør i nat – og sex er jo heller ikke kun forspil.

Vi hører også gruppens udmærkede fortolkning af Rihannas ”Rehab”, som får gang i fællessangen, men højdepunktet er dog det hiphop-inspirerede, let dystre down-tempo-nummer ”AM” med en rapsyngende Louis Samson, hvor den ellers skamredne vokaleffekt AutoTune fungerer overraskende godt. Måske fordi man godt ved, den ikke skal skjule, at manden ikke kan synge – det har han for længst vist, at han kan, og fordi den bruges i moderate doser. Det samme gælder det endnu uudgivne nummer ”Milk”, vi får lige inden.

Hittene ”Lipstick Lies” med mere fællessang og ”Palace” afrunder en solid popkoncert, som viser, at Julias Moon sagtens kan stå distancen i dagens danske og for den sags skyld internationale poplandskab. Og i den smukke sensommernat på Bornholm.

Intro

On the Run

Camera