Frank Ocean
Blond

Troværdigt og tilbagelænet med masser af lækre detaljer

Album / Universal Music
Udgivelse D. 20.08.2016
Maria Therese Seefeldt Stæhr

Sjældent har et album haft så mange udgivelsesdatoer og titler som dette. Hypen har været stor, forventningerne højere, og alligevel gik tiden, uden der kom et album. Før nu. Natten til den 21. august 2016 kom det endelig – Frank Oceans regulære opfølger til det helt fantastiske album Channel Orange fra 2012.

Med Blond byder Ocean lytteren velkommen til endnu et indblik i sit lækre, skæve, melodiøse, mærkelige og upolerede musikalske univers. De 17 skæringer varierer på vanlig Oceansk vis i både genre, stil og længde, og således kommer man igennem numre på alt mellem 60 sekunder og ti minutter. Men der er en klar rød tråd, og det er artisten selv. Hans karakteristiske vokal er det afgørende element for, at et album som dette fungerer gennem både stille pop-skæringer som White Ferrari eller Self Control, spoken word-lignende numre som Solo, r&b-sange som Ivy eller de mere skæve kompositioner som eksempelvis Nights.

På den gode side fremstår resultatet velproduceret, tilbagelænet, upoleret og intenst, med masser af personlighed og troværdighed. På den mere kritiske side er der nogle gange et billede af, at det er anderledes for at være anderledes, snarere end fordi det giver mening. Men Frank Ocean leger med sin stemme, musikken, stemningerne og effekterne snarere end at gøre som de andre, og så ender det med at give mening alligevel. Om albummet lever op til forventningerne, må være op til den enkelte at vurdere, men det er svært at komme uden om hans talent. Og det bliver svært at komme uden om Blond som et af årets rigtig stærke album i de urbane genrer.