Usher
Hard II Love

Svær ikke at elske

Album / Sony
Udgivelse D. 17.09.2016
Peter T. Aagaard

Megen fløde er flydt ud af æteren, siden Usher debuterede på soundtracket til Poetic Justice med Call Me A Mack i 1993. Naturligvis er han også en stor stjerne herhjemme, men i USA ligger han kun bag Eminem som mest sælgende kunstner siden årtusindskiftet. De seneste år har han dog haft svært ved at finde sine ben på scenen. Flirten med elektronisk musik blev aldrig til rigtig kærlighed, især fordi det virkede mod hensigten at sovse hans fantastiske vokal ind i roboteffekter. Derfor er det en fornøjelse at høre Usher stilistisk vende tilbage til klassisk r&b på albummet Hard II Love.

Albummet er hans ottende og det bedste i mange år. Det er kendte kræfter som The-Dream og Tricky Stewart, der står for lydsiden, og de trækker inspiration fra den Atlanta-lyd, som Usher har været med til at definere fra starten, og som nu befolkes af blandt andre Future og Young Thug. Netop de herrer inviterer Usher op til dans på Rivals og No Limit, hvilket giver et nutidigt udtryk og vidner om, hvor lækker Ushers stemme egentlig er, når han ruller sig ud. Usher er efterhånden blevet en erfaren herre, og det drengede udseende til trods tror man på ham, når han uden omsvøb synger: “I knock that pussy out / Baby you call me Sugar Ray!Apropos leverede Usher for nylig en fremragende præstation som Sugar Ray Leonard i filmen Hands of Stone. Derfra får vi Champions, der i sig selv er et flot bombastisk nummer i sportssang-traditionen, men som det eneste falder udenfor.

Derudover er der en gennemgående rød tråd med fløde fra start til slut på albummet. Der er sex på tapetet, så det damper ud af højttalerne. Er du det mindste til r&b-genren, er jeg sikker på, du vil synes, Hard II Love er svær ikke at elske. Ellers må du kalde mig Mack.