Sjælløs Bieber gad ikke synge

Justin Bieber, Parken, København

Sjælløs Bieber gad ikke synge

Anmeldt af Sara Elisabeth Nedergaard | GAFFA

Grundet fotorestriktioner stammer billederne fra Biebers koncert i Oslo 23. september

Først var han en cute 16-årig, der sang ”Baby” på en bowlingbane og havde en frisure, alle teenagedrenge pludseligt kopierede i 2010. Men ak, barnestjernen lod berømmelsen stige sig til hovedet, som det jo så ofte er set før. I 2014 blev Bieber arresteret grundet noget DUI-bilræs i Miami, og flere interviews viste, hvordan den nu 20-årige popstjerne havde udviklet sig til at være lidt af en åndssvag snotunge.

Så var der lidt stille, og pludselig blev Bieber venner med Diplo fra Major Lazer, udgav singlen ”What Do You Mean” og græd efter tilgivelse, da han optrådte til MTV’s Music Video Awards sidste år. Fans og medier tilgav selvfølgelig – mest fordi albummet ”Purpose” pludseligt viste en lidt anden kunstner, som også fik en anden målgruppe med på Belieber-vognen: Nemlig sådan nogle som mig. 29-årige kvinder og mænd dansede pludselig rundt til ”Sorry” og den nye ”Cold Water”, og Bieber fik en masse tatoveringer, en næsering og Kris Kross-hår, og så var alt fryd og gammen igen. Hvilket bringer os frem til i aften, hvor et komplet udsolgt Parken ventede spændt på at se hele verdens bad boy gå på scenen.

Beliebers har ligget i kø på Øster Allé siden onsdag, og i søndagsregnen ligner arealerne rundt om Parken rester fra en flygtningelejr med fleecetæpper, madrester og deslige. Sikke nogle små svin, de Beliebers. Publikum er betydeligt yngre end når Springsteen, Stones & co. gæster Parken, så koncerten med Justin B. går allerede i gang tyve minutter over syv. Flotte visuals, stort liveband, en million dansere (mindst) og Justin Bieber, der kommer op af gulvet i en kasse af plexiglas. Og noget med en trampolin og en boksering oppe i luften, og trapez-damer. Meget bombastisk, meget flot. Fornemt, fornemt.

Sjælløst

Det bliver dog hurtigt gjort klart, at Justin Bieber ikke er til stede under koncerten. Jo, altså, der står en super laber 22-årig dude og tramper nogle danserutiner rundt og synger lidt. Men hans øjne er helt døde, der er ingen mimik, og de få ord, der bliver ytret til publikum, er simpelthen så indøvede og sjælløse, så man hellere vil være foruden. Og det går igen, det sjælløse. Som når han under ”Where Are Ü Now” går ned i knæ, når han synger ”I was on my knees”. Eller når han danser med en af de kvindelige danserinder under Big Seans vers i ”No Pressure”, hvor det er så indstuderet, så det bliver usexet og mekanisk. Ingen nerve, ingen sjæl. Helt dødt.

Det undrer mig gevaldigt. Men her i 2016 er det åbenbart blevet mere eller mindre legalt at backtracke sig igennem sine koncerter, så længe man kan gemme sig under et stort produceret popshow. For han bevæger sig jo, så kan han ikke synge samtidig. Okay. Han får millioner for det. Hans job er at være popsanger. Han har ikke et gram fedt på kroppen. Og han er 22 år gammel. Selvfølgelig kan han stå og danse lidt og synge samtidig. Not rocket science. Derfor ser jeg det som intet andet end dovenskab, når en kunstner som Justin Bieber vælger at lalle sig igennem næsten hele sin koncert. Værst er det egentlig, når han ikke engang vil mime og lade som om, han synger. Ud af 21 sange gør dette sig gældende på dem alle bortset fra fire. FIRE. Han kommer godt nok nemt omkring det, ham Bieber.

Han kan jo godt

Og så skal Justin Bieber stoppe med at holde sine klammoella enmandstaler. Det er simpelthen tåkrummende pinligt, når han med hånden på hjertet og ulvetårer proklamerer, at ”I hope this isn’t just a show. It’s not for me”, ”we all struggle about being real”, og min yndling: ”I’d rather be up here not giving 100 smiles, than being up here giving one fake smile”. Gag me, Bieber. Hans amerikanske (undskyld, canadiske) floskler ender dog ud i helt hæderlige versioner af ”Life Is Worth Living” og ”Purpose”, hvor han rent faktisk synger. Og synger godt.

Men det virker som om, man ikke kan få det hele med ham Justin. Og hvad vil man så helst have: Den dansende, sjælløse jukebox eller den kvalmefremkaldende, men dog syngende, Bieber? I choose neither. Øv, for en kedelig koncert.

1. ”Mark My Words”
  2. ”Where Are Ü Now” (Jack Ü-cover feat. Skrillex & Diplo)
  3. ”Get Used To It”