Intens cocktail af disko og elektronisk pop

Lydmor & Bon Homme, Voxhall, Aarhus

Anmeldt af Lise Sastakauskas | GAFFA

Tomas Høffding (sanger og bassist fra disko-bandet WhoMadeWho) fungerer som soloartist og dj under kunstnernavnet Bon Homme. Jenny Rossander, bedre kendt som Lydmor, har de seneste år lavet elektronisk pop, der har spredt sig ud over Danmarks grænser. I 2015 slog de to sig sammen og udgav albummet “Seven Dreams of Fire”, som de i efteråret 2016 vil spille, når Lydmor & Bon Homme optræder i henholdsvis Danmark, Schweiz og Tyskland. Første koncert på programmet foregår på VoxHall i Aarhus.

Lydmor & Bon Homme starter i den bløde afdeling med “Dream of Fire, pt. 2” – og så falder Jenny Rossanders keyboard til jorden, bogstaveligt talt. Det går ikke uden om publikums øjne og ører, men der lyder alligevel et støttende bifald, da instrumentet er på plads nogle sekunder efter. Verden er heldigvis ikke helt af lave, hvad et godt publikum angår.

Helt upåvirket er Jenny Rossander og Tomas Høffding videre med en version af “Dream of Fire, pt. 2”, hvor nummerets oprindelige AutoTune-vokaler erstattes af Rossander og Høffdings rene stemmer. En klog beslutning, hvis I spørger undertegnede, for de er, uden tvivl, dygtige sangere, der ikke behøver bemærkelsesværdig stemmeredigering.

En storm på en koncertscene

Hverken instrumenter eller vokaler overdøver hinanden under koncertens andet nummer “Go Fingers Go”, men kommer ud som velbalanceret lyd. I midten bag Lydmor & Bon Homme sidder trommeslager Birk Nevel ved trommesættet på et hævet podie. Det skaber et fint scenebillede af treenigheden mellem af de pulserende disko-beats, synthpop-melodierne og stærke vokaler.

Under Bon Homme-nummeret “The Optimist” er det en sand fornøjelse at opleve Rossander og Høffdings højintense energi, som de har både internt i duoen og sammen med publikum: Lydmor springer rundt på scenen, og Bon Homme viser sine stilede disko-moves. Inden længe danser publikum også, og dansen fortsætter på næste sang, radiohittet “Things We Do For Love”. Med “Trooper” stiger energi-niveauet yderligere og fører Lydmor ud over scenekanten til publikums store begejstring.

Lydmor rundt omkring på Voxhall

Så er Lydmor & Bon Homme også sjove mellem koncertens numre. “Jeg elsker at høre Tomas synge den her sang,” siger Jenny Rossander ømt, hvortil Tomas Høffding svarer med et selvironisk glimt i øjet, at det gør han også selv. Herefter følger “Tear Us Apart Again”, en sang, der er mindre energisk end de foregående.

Havde Lydmor & Bon Homme holdt tempoet, ville det have været perfekt, for jeg tror, at publikum sagtens kunne klare endnu en sang i samme stil som “Things We Do For Love” og “Trooper”. Ikke desto mindre skaber “Tear Us Apart Again” en smuk variation i koncerten, hvor der stadig er plads til, at Lydmor & Bon Homme bevæger sig rundt på scenen – og det ér netop smukt, når Rossander og Høffding synger titel-linjen synkront.

Lydmor & Bon Homme er dog straks tilbage, hvor de slap. Med næste sang, “Trampoline”, stiger energiniveauet igen, hvilket endnu en gang bringer Jenny Rossander ned blandt publikum. Denne gang er hun oppe på en af VoxHalls bliktøndeborde og rundt til mindst ti forskellige tilskuere, alt imens Høffding viser sit vilde keyboardspil, der bygger et forbløffende klimaks op. Herefter høstes et stort bifald.

Finale med bravur

Efter melodiske “Trampoline” forekommer det spoken word-agtige nummer “Rain” mystisk. Forståelsen for Jenny Rossanders pusterum mellem de vilde, imponerende performances er dog stor. Indlevelsen i musikken er ligesom før, og det redder “Rain”.

Bon Homme-nummeret “The Lover” udvider besætningen af instrumenter på scenen. Lydmor er med på tamburin og Bon Homme tilføjer festlige maracas. Til forskel fra aftenens tidligere numre befinder Jenny Rossander sig primært i baggrunden, mens Tomas Høffding er i fokus under “The Lover”. Herefter byttes rollerne tilbage, og Lydmor rykker igen frem mod scenekanten.

Har der nogensinde hersket tvivl om publikums begejstring for Lydmor & Bon Homme, udslettes tvivlen øjeblikket, da duoen slår tonerne an til “Dream of Fire”; et nummer, der i aftenens live-format intensiverer mod en højstemt og elektrisk sfære. “Dream of Fire” slutter med bravur, og Lydmor & Bon Homme vinker farvel, mens de forlader scenen med trommeslager Birk Nevel. Publikum helmer dog ikke klapsalverne, før duoen vender tilbage med ekstranumre, og det får de i form af tre veloplagte live-optrædener med henholdsvis “Flash”, “Missed Out On Disco” og Bon Homme-nummeret “Daybreaker”.

Efter koncerten kunne man høre det tilbageblevne publikum komme med rosende bemærkninger til aftenens præstation – Lydmors entré blandt publikum havde uden tvivl været et aftenens højdepunkter. Så har du allerede billet til lørdagens koncert i Vega, kan du godt begynde at glæde dig: Alt i alt leverede disko- og elektropop-duoen et imponerende show, hvor både Jenny Rossander og Tomas Høffding levede op til ryet for at være intense og dygtige live-performere. Tilbage er der kun at sige tak for en fremragende oplevelse – og på gensyn.

Absolut lovende opvarmning – Eugenia ****

Eugenia, bestående af Camilla Pape og Johan Ask Pape, forekommer koncentrerede og indlevende i musikken, der bygges op om tunge beats og poppede keys. Sidstnævnte synes især at være inspireret af soundtracket til David Lynchs kultserie “Twin Peaks”.

En løs forbindelse til Johan Asks synthesizer skaber dog kortvarige forstyrrelser, men Eugenia kommer sikkert videre. De dansksprogede tekster synges fint og rent med stærke elementer af den nordiske lyd, som blandt andet kan opleves i islandske Sigur Rós og danske Mew.

Samme anerkendelse har Eugenia dog ikke oplevet endnu, men der er bestemt potentiale for noget stort. På VoxHall demonstrerede duoen en fin balance mellem instrumenter og sang – en kunst, der før er set glemt blandt spæde bands. Jeg glæder mig til at høre mere fra Eugenia i fremtiden.

“Dream of Fire, pt. 2”

“Go Fingers Go”

“The Optimist”