Ida Nielsen
TurnItUp

Bas-Ida skal holde sig til bassen

Album / Marmelade Production
Udgivelse D. 24.08.2016
Sara Elisabeth Nedergaard

Princes bassist er dansk, hedder Ida Nielsen og har nu udgivet sit tredje soloudspil. På Turnitups første skæring lægges stilen for resten af pladen: TLC møder Apples Garageband-applikation. Heart of Stone er forældet funk i værste form, med underlige skrig og fjeder-lyde(?!) som baggrund til en rædderlig Left Eye-inspireret rap.

Kuku Agami gæster sangene I Really Think Ur Cute, How Many Times og Sorry og cementerer, hvor forældet Ida Nielsens musikalske forståelse, og generelle smag, er. Balladen How Many Times har dog noget nærmest Sade-agtigt over sig i introen med en blød vokal og noget worldly over sig, men sitarspillet og Agami fucker det hurtigt up. I Was Told kaster igen lidt Sade-vibe af sig, og vokalen er i fokus. Det er et kærkomment pusterum i al funkinfernoet, men vokalen står desværre tilbage som værende alt, alt for nasal.

Showmewhatugot er volapyk-rap, som jeg ellers troede, kun Iggy Azalea kunne præstere det. Noget med nogle Oompa Loompas fra Charlie og Chokoladefabrikken og en grand-papá. So weird. Den mere elektroniske What er featuring en kunstner, der går under navnet ”Hønetove”, og som noget godt kunne tyde på egentlig bare er Ida Nielsen selv. Igen skal den bløde vokal i versene fuckes up af enerverende rap-sekvenser. Free Ur Mind featuring en for mig ukendt sangerinde ved navn Gull-Mai er et reggaeinspireret popnummer med et patoisk ”brrr-brrr”, der lyder, som om det kommer fra en dansker, der aldrig har befundet sig på Stengade en søndag aften.

Nielsen har selv skrevet og produceret Turnitup og spiller stort set alle instrumenter selv. Og det lyder da også som et album, man kunne bikse sammen i GarageBand på en eftermiddag. Jeg er komplet ligeglad med, at Nielsen er en af verdens dygtigste bassister og spillede med Prince. Jeg bedømmer et soloalbum fra en sangerinde. Og med det udgangspunkt hersker der ingen tvivl: Denne plade er elendig. En stjerne for bassen og en for at give mig et godt grin over de malplacerede TLC-rim.