Vi ser på fugle og kører på traktor

Djämes Braun, Skive Festival

Vi ser på fugle og kører på traktor

Anmeldt af Troels Frøkjær | GAFFA

Arkivfoto

Skive Festival, som tidligere hed Skive Beach Party, har altid tiltrukket rigtig mange meget unge mennesker. Smukke dejlige mennesker, som for manges vedkommende er til en af deres første festivaler i dette trygge og forholdsvis overskuelige miljø. Og den publikumsgruppe er naturligvis meget vigtig, det er dem, der skal holde liv i vores stolte danske festivaltraditioner, så derfor skal festivalen naturligvis forsøge at tiltrække alle de koncertnavne, som de helt unge allerhelst vil høre. Ingen tvivl om at netop danske Djämes Braun netop er sådan et navn.

Således også navnene før og efter Djämes Braun: Infernal og Kato. Skønt og godt tænkt af Skive Festival. Men rent musikalsk er der godt nok ikke meget at komme efter hos de tre navne. Det er underholdning og genkendelighed fra radioen, det går på. Det er festen mere end musikken, men hvad er da også en festival uden fest. Der er jo da trods alt nok grænser for, hvor mange årtier endnu Johnny Madsen kan stå og synge ”A kør’ O Motorvej..” fra festivalens store scene. Andre må tage over.

Om det så bliver folk som Djämes Braun, der som Johnny holder årtier frem, kan man dog godt have sin tvivl om. Men hvem på 15 gider også bekymre sig om den slags nonsens, når man lige har fået tilpas med Bacardi Breezer og alle klassekammeraterne skråler med, inklusive hende den helt vidunderlige pige fra parallelklassen.

Da Kent ”Keno” Pedersen og Lars ”Pilfinger” Kramhøft dansede og hoppede ind på scenen, var det til lyden af ”Gi Mig Alle Dine Peng’ ja.. ” Den ene klædt i en stor sort/hvid bluse med Anders And og den anden i en H2O- træningsdragt med hver sin kasket på hovedet, naturligvis.

Træningsdragt? Jo, der er så meget gamle mænd, som jeg, ikke forstår. Og der blev skålet med publikum i et væk og sagt ”hvor er det nice” en god snes gange. Kenno, der er født i Skive og opvokset i den lille by Fly i nærheden, havde sin egen lille fest med en gruppe af publikum, som kom netop fra byen Fly og blev glædeligt overrasket over at se sig selv på storskærm.

Ja, undskyld, men her stod jeg altså og savnede Nik & Jays coolness både med hensyn til attitude og tøjstil. Men publikum var glade og sang lystigt med på de mange, mange hits de to knægte unægtelig har lavet, og det seks mand store orkester spillede da også helt ok op til drengene med reggae i ny forklædning.

Det var sange som ”Inficeret,” ”Kvinder og Kanoner,” ”Befri Mig Før Jeg Dør” og ikke mindst ”Tiger,” som blev dedikeret til alle aftenens singler, som blev opfordret til at finde sig en kæreste, inden sangen var omme. Vi fik også den nye single ”Dem Vi Var” mens Marie Keys smukke sang ”Uden Forsvar” desværre ikke fik samme charmerende kick som på YouTube. Sangen stammer fra DR’s såkaldte Output-staffet, hvor deltagerne får 24 timer til at lave et covernummer.

Bedre gik det med Djämes Brauns udgave af Gnags-sangen ”Den Dejligste Morgen,” hvor drengene havde gjort sangen til deres egen. Den stammer naturligvis fra TV2-succesen ”Toppen Af Poppen,” hvor duoen deltog sammen med blandt Peter AG fra Gnags.

Og så kom vi naturligvis til i festlig fællessang ”at kikke på fugle på min hæk, hvorfor ikk’, hvorfor ikk’, kom ned derfra så far kan få sin kikkert på..” og kom derefter ud og køre på ”Traktor..”

Jow, jow festlighederne ville ingen ende tage.