Bob Marley & The Wailers
Exodus - The Movement Continues...

Stærk og gåsehudsfremkaldende ny genudgivelse af Marley klassikeren Exodus.

3 x CD / Tuff Gong
Udgivelse D. 03.06.2017
Henrik Bæk

Har du LPen Exodus med Bob Marley & The Wailers stående i din pladesamling, så er du en af de heldige, der er i besiddelse af et ganske særligt og ikonisk album. I denne måned er det nemlig præcist 40 år siden Exodus blev udsendt på Island Records og i den anledning har Universal i samarbejde med Tuff Gong Records genudsendt det historiske album.
Albummet blev indspillet i London blot seks måneder efter mordforsøget på Marley i Kingston, et drabsforsøg der tvang reggaekongen i et ufrivilligt eksil.

Århundredes album
Exodus er denne gang genudsendt i flere forskellige formater og boxe. Disc 1 på dette tredobbelte boxsæt rummer originalindspilningen fra 1977. Albummets fem første numre (alle på side 1 af den oprindelige LP) afspejler mordattentatet i numre som The Heathen, Guiltiness, So Much Things To Say, Natural Mystic og Exodus, der alle er kendetegnet ved en mere kompromisløs og militant stil, hvor Marley anklager dem der forsøgte at slå ham ihjel, men også formaner dem om at de vil skulle betale for deres ugerninger og at han ikke kan stoppes.
De resterende fem numre viser en anden og mere kærlighedsfuld side af Marley, hvor han deler ud af sin egen kærlighed i numre som Waiting In Vain, Turn Your Lights Down Love ligesom han appellerer til universal fred og harmoni gennem numre som Jammin’, One Love og Three Little Birds, hvor han passende synger: ’everything is gonna be alright’. Selvom andre Marley-album måske havde større hits, så er balancen mellem politik, religion og romantik på Exodus helt unik og viser Marley på toppen af karrieren.

Albummet har siden opnået kultstatus som et af reggaekongens måske bedste album gennem tiderne og blev af Times Magazine kåret til det bedste album i det 20 århundrede ligesom singlen One Love er blevet kåret til Song Of The Millennium af BBC.

Spændende ny-indspilninger
Som en del af genudgivelsen har Marleys ældste søn Ziggy Marley gravet dybt i Tuff Gong-gemmerne og har i de originale studiesessions fundet en række ubrugte og ikke tidligere udsendte mastertapes med vokaler og lydindspilninger. Ud af disse har Ziggy sammen med sine brødre Damian og Julian Marley genskabt et helt nyt album med ti nye versioner af de originale indspilninger, der lyder præcis så frisk som da det oprindelige album blev udsendt for 40 år siden. Disse numre er at finde på disc 2. På en måde, så er det som at lytte til dette fænomenale album én gang til – denne gang for første gang!

Genskabelsen er heldigvis foretaget med stor respekt for både Bob Marleys musik og de oprindelige versioner, men rummer samtidig også nogle bud på, hvordan Ziggy tænker hans far ville have tilgået opgaven i dag. Bob Marley elskede at improvisere og indspillede altid flere forskellige udgaver af samme nummer, men kun en enkelt version endte med at finde vej til albummet. For eksempel så bad Marley korpigerne i I Threes at indsynge hver fire forskellige stemmer, hvorefter han så udvalgte en for dem hver og satte dem sammen til et nummer. Selv indsang han blandt andet 10 forskellige vokaludgaver af nummeret One Love i forbindelse med Exodus. Det er blandt disse 10 skæringer Ziggy og brødre har klippet og klistret. Læg dertil at backingbandet The Wailers ligeså indspillede flere forskellige udgaver af samme nummer – og muligheden for at skabe et helt nyt nummer er opfyldt.

Bortset fra Turn Your Lights Down Low, så er det The Wailers originale lydspor der danner rammen for musikken. På dette ene nummer har Ziggy imidlertid håndplukket en række eminente musikere til at genindspille nummeret og dermed givet det et mere rundt og blødt r’n’b udtryk. Dog har man bevaret Bobs vokal, dog i en anden version end den der er at finde på originalindspilningen. Sjovt at høre hvordan ’uhuh’ på Waiting In Vain bliver til ’kukuh’ på den nye version, hvor Bobs intonering også rammer starten af nummeret. På Natural Mystic synger Bob kor med sig selv, ligesom atter andre numre er ændret rent tekstmæssigt og musikalsk.

Lost tapes - live
Bob Marley & The Wailers 'klassiske Exodus-album, bandets niende studiealbum, blev udgivet den 3. juni 1977 med et nyt backing band, herunder brødre Carlton og Aston "Family Man" Barrett på trommer og bas, Tyrone Downie på keyboards , Alvin ’Seeco’ Patterson på percussion og backing koret I-Trees bestående af Judy Mowatt, Marcia Griffiths og Rita Marley samt det nyeste medlem Julian ’Junior’ Marvin på leadguitar, hvilket blandt andet kan høres på numre som The Heathen og Exodus, der rummer en del guitarsoloer og har et lidt mere rocket udtryk.

I forbindelse med lanceringen af albummet gav Bob Marley & The Wailers en række koncerter i Rainbow Theatre i London, hvor de blandt andet spillede numre fra Exodus live. Koncerterne blev optaget ved hjælp af Rolling Stones Mobile Studio, der på den tid var det eneste af sin slags i verden og som Stones havde lånt ud til Marley, hvilket kan høres på kvaliteten af optagelserne, der er helt i top.

Disse liveindspilninger var egentlig gået tabt, men blev ved et tilfælde fundet i kælderen til et nedslidt hotel i Ladbrooke Grove området, hvor Marley og band boede under indspilningerne til Exodus – for øvrigt tæt på studiet i Basing Street. Under restaureringen af hotellets kælder dukkede disse glemte mastertapes op for et år siden og er siden blevet ’bagt’ af en lydtekniker, hvorved det lykkedes at redde de fleste af indspilningerne. I blandt disse de syv liveoptagelser, der er at finde på disc 3. På liveoptagelserne improviserer Marley videre og leverer en række perler på snor, heriblandt Natural Mystic, The Heathen, Guiltiness samt det over 11 minutter lange og medrivende Exodus, der med sit firetakts uptempo beat vil få enhver reggaeelsker til at få gåsehud i sommervarmen. Marley har været, er stadig og vil for altid være kongen af reggae, hvilket til fulde bevises i det nye boxsæt.

Boxsættet kommer i en hardbox med de tre CDer i reggaefarverne (red/gold/green) samt med en 30 sider bog med sjældne fotos samt alle teksterne trykt – det sidste var for øvrigt noget Marley altid insisterede på. Bogen indeholder desuden forord af Ziggy Marley ligesom Tuff Gong art-director og Bobs nære ven Neville Garrick har skrevet om baggrunden og optakten til Exodus.

Albummet udgives også digitalt ligesom Tuff Gong/Universal d. 14. juli udgiver en såkaldt Exodus - Super Deluxe firedobbelt vinyl, der inkluderer det originale album, Ziggy Marleys ny-indspilninger kaldet Exodus 40 – The Movement Continues, Exodus Live fra Londons Rainbow Theatre samt en spændende Punky Reggae Party LP, der udover Punky Reggae Party/Punky Reggae Party Dub, produceret af Lee ’Scratch’ Perry, tillige indeholder en ikke tidligere udsendt extended udgave af Keep On Moving samt singlerne Waiting in Vain/Roots og Smile Jamaica (Part One)/Smile Jamaica (Part Two).

Exodus – The Movement Continues…