For meget nyt er ikke altid godt nyt

Mac Miller, Train, Aarhus

For meget nyt er ikke altid godt nyt

Anmeldt af Mads Jensen | GAFFA

Billeder fra koncerten er på vej

Tirsdag aften kunne Train i Aarhus byde det fremmødte publikum på rap i verdensklasse, da Pittsburgh-rapperen Mac Miller aflagde visit. Rapperen med det borgerlige navn Malcolm James Mccormick besøgte senest Danmark i 2012, hvor han med hårdtspyttende rim rev teltpløkkerne op af Arena-teltet på Roskilde Festival. Koncerten borede sig ind i nethinderne på mange danske musik- og rapentusiaster, hvorfor forventningerne til den 25-årige rimsmed fra Pennsylvania var store tirsdag aften. Mac Miller indtog rapscenen som 18-årig tilbage i 2010 og skabte sit navn ud fra mixtapes og videoer, som bredte sig som en steppebrand på internettet. Nu er han en etableret og verdenskendt rapper med et imponerende bagkatalog.

Da dørmændene, og i aften var der mange af dem, endelig lukkede dørene op på Train, strømmede det ind med en broget publikumsskare. Train var imod forventning ikke fyldt til bristepunktet, men publikum var dog mødt talstærkt frem. En amerikansk kvinde med sort hættetrøje, hvorpå der med stor skrift var printet ”Pittsburgh”, lykkedes i elegant stil at smugle tre dåseøl med indenfor, hvorefter scenen ligesom var sat. Vi var til rapkoncert.

Et overtal af mænd indtog kvadratmeterne foran scenen, imens kvinderne, nærmere betegnet pigerne med studenterhuerne, holdte sig lidt i baggrunden. Fadøl, shots, drinks og andre alkoholiske drikke blev udskænket, og folk var klar.

Charmerende, energisk, nærværende og iklædt danske farver

Scenen skifter fra bælgravende mørk til et inferno af lys på et splitsekund, og Mac Miller indtager scenen. Iført en rød og hvid landsholdstrøje fra Hummel og bagvendt kasket charmer Mac Miller både Christian Stadil og det fremmødte publikum fra start. ”Cinderella” fra Mac Millers nyeste album ”The Devine Feminin” brager ud over højtalerne, og festen får et solidt trykspark lige i solarplexus. DJ Clockwork, som med sin størrelse får Mac-computeren foran ham til at ligne en iPhone, oser af energi og nærvær og bidrager til en fremragende start på koncerten. Publikum er solgt.

De første numre stammer fra albummet ”The Devine Feminin”, som fra start til slut er en hyldest til kvinden og hele hendes underfundige væsen. Ariana Grande, som Mac Miller for tiden danner par med, var ikke til stede, men må albummet taget i betragtning have gjort et solidt indtryk på den charmerende rapper. Hyldesten til kvinden afbrydes af ”Insomniak” fra mixtapet ”Faces” fra 2014, hvilket afføder kast med håndtegn, øl og andre effekter, og festen når nye højder. Imellem numrene skåler Mac Miller med publikum og fortæller små anekdoter, som dog er svære at afkode, da hans tykke amerikanske accent slører budskabet en smule. Det ændrer dog ikke på, at rapperen er nærværende, imødekommende og yderst energisk. De nyligt udklækkede og fulde studenter får et dybfølt tillykke med på vejen, og en af de heldige hattebærere modtager under koncerten en signeret landsholdstrøje, båret af Mac Miller.

Mac Miller bevæger sig herefter fra ”Insomniak” til ”Congratulations”, som er mere afdæmpet, symfonisk og kirkelig, i et umiddelbart forsøg på at vise hele spektret. Her rapper han a cappella og demonstrerer, at han rent faktisk kan synge.

Efter ”Congratulations” sprænger DJ Clockwork lydmuren med ”Dang”, som får publikum helt op i et felt, som er mere energisk end det røde. Danseskoene kridtes, og folk kaster sig ud i de forbudte trin, nogle langt mere vellykkede end andre, men dansegulvet henleder tankerne til storhedstiden på Studio 54 på Manhattan.

Nye sange får spilletid, men de gode gamle udebliver

Baseret på publikums fremtoning er de gode gamle hiphoppere med bagvendt kasket, Freeman T. Porter- bukser og guldhalskæder en uddød race, men på trods af en stilmæssig ændring lever hiphopfans i bedste velgående. Publikum kan stort set alle sange udenad, hvilket Mac Miller udnytter. Rapperen lader flere gange publikum tage over og lod dem rappe i kor, hvilket vidner om, at Mac Miller har rygsækken fyldt med vellidte og anerkendte hits. Debutalbummet ”Blue Slide Park” fra 2011 får dog ikke plads i sættet, hvilket er en smule ærgerligt. Numre som ”Under The Weather”, ”My Team” og ”Frick Park Market”, ville uden tvivl kunne have løftet helhedsindtrykket. Koncerten var fyldt med Pittsburg-rapperens nyeste numre og flere af dem gik rent ind, hvor andre ikke nød samme tilfredshed blandt publikum.

Koncertens klimaks opnås under nummeret ”Weekend” fra Mac Millers tredje studiealbum ”GO:OD AM”, fra 2015, hvor publikum er med på præmissen om, at ”we're going out tonight”, på trods af at det er tirsdag. Under dette nummer kommer de føromtalte dørmænd på arbejde, da flere hankøn bliver eskorteret ud med hovedet først, i takt med den tunge bas. Efter rapperens eget favoritnummer ”God Is Fair, Sexy Nasty”, som Kendrick Lamar også optræder på, træder Mac Miller og Dj Clockwork af scenen og koncerten synes umiddelbart slut.

Publikum vil dog have mere og råber i kor ”Donald Trump, Donald Trump, Donald Trump”, i håb om at høre Mac Millers ubestridt mest populære og mest streamede single fra 2011. En single, som har fået nyt liv, efter Donald Trump vandt præsidentvalget i USA. Mac Miller kommer på scenen igen, men nægter uden nærmere forklaring at spille den omtalte single. Han får dog sendt et budskab af sted med ordene: ”Where I come from, we have a stupid fucking president!”, hvorefter han afrunder festen med nummeret ”When In Rome” fra ”GO:OD AM”, som på trods af skuffelsen over udeblivelsen af ”Donald Trump” skaber god stemning blandt publikum.

Mac Miller bukker høfligt, letter på kasketten og takker publikum for en fed oplevelse. Aarhus Street Food, pomfritter i andefedt og Danmark får også et tak med på vejen, inden lyset slukkes og folk valfarter mod toiletter, udgang og smøger.

God energi, godt nærvær, afsmittende charme, men der mangler en mere flydende kombination mellem nyt og gammelt, hvorfor Mac Miller ikke når helt i top.