Jay Kay spændte hjelmen og sendte os tilbage til funk-fremtiden

Jamiroquai, Smukfest, Bøgescenerne

Det er 11 år siden, at Jamiroquai sidst besøgte Danmark. Dengang var det også på Smukfest, hvor de leverede en forrygende funkfest. De har også været sparsomt med pladeudgivelser i de senere år, men i foråret kom ”Automaton” efter syv års pause, og nu er gruppen tilbage på landevejen. Og ja, det er et band, selvom sanger Jay Kay er den altoverskyggende frontfigur og det eneste medlem, der har været med siden starten i 1992.

Jay Kay er ud over sin sjæl- og kraftfulde stemme kendt for sine store og fantasifulde hovedbeklædninger, og sådan en har han også medbragt i bøgeskoven. Jay Kay-hjelmen anno 2017 ligner en krydsning mellem en indianerhøvdings fjerpryd, en rumhjelm og nybyggeriet på Aarhus Havn, og den kan både lyse og bevæge de metalliske fjer ud og ind. Det er selvfølgelig lidt af en gimmick, men den fjerner ikke fokus fra det faktum, at Jamiroquai 2017 stadig er en særdeles funky og velspillende enhed.

Livebandet består af hele 10 personer ud over Jay Kay: Guitar, bas, trommer, slagtøj, tre keyboardspillere og tre korsangerinder af soulmama-typen, og de har funken fra første takt i åbningsnummeret ”Shake it On” fra det nye album. En sang præget af en pumpende, hurtig keyboard/bas-figur, der sender tankerne tilbage til Donna Summers diskoklassiker ”I Feel Love” fra 1977. Jay Kays vokal er – om end den ligger smule for lavt i mikset – stort set usvækket, selvom han har fået grå stænk i skægget og er et par kilo tungere end på Smukfest 2006 (bare rolig, det er anmelderen også), og hans charmerende, akavede dansetrin sætter yderligere gang i festen.

Retro-futuristisk univers

”Little L” følger, og publikum falder hurtigt ind på håndklappene i omkvædet, inden vi får aftenens første af adskillige energiske keyboardsoloer. ”Nu skal vi helt tilbage – øh, tilbage til fremtiden, jeg fik lige set forkert på sætlisten,” siger Jay Kay, og gruppen sætter gang i titelnummeret til dette års album ”Automaton”. Der er noget retro-futuristisk over Jamiroquais univers, for musikken har alle årene været uhæmmet 70’er-inspireret, også når den er mest elektronisk – det var jo det årti, den elektroniske popmusik for alvor kom frem via navne som Kraftwerk og Jean-Michel Jarre. Det samme retro-futuristiske gælder storskærmsgrafikken, der blandt andet byder på computerbogstaver fra 70’erne og animationer af planeter samt billeder af maskiner, der giver associationer til Chaplin-filmen ”Moderne tider” fra 1936.

”The Kids” er sættets mest rockede sang med både guitar- og slagtøjssolo og bliver efterfulgt af aftenens mest afdæmpede nummer, ”Space Cowboy”. Herefter er vi tilbage til den pumpende, ”I Feel Love”-associerende elektro fra 2017-sangen ”Superfresh” med koret i en fremtrædende rolle, og lidt senere er der både keyboard- og bassolo (på femstrenget bas) på det højenergiske 1996-storhit ”Cosmic Girl”, der igen sætter gang i fælleslap og -sang. Resten af sættet er en festlig rundtur i bagkataloget, hvor Jay Kay nu er gennemsvedig under hjelmen, og hvor vi får masser af tommelfingerbas fra den fremragende Paul Turner. De samfundskritiske, globalt bevidste tekster som eksempelvis ”Emergency on Planet Earth” går nok hen over hovedet på de fleste, men det kan vi så tænke over i morgen, når tømmermændene har indfundet sig.

Det hele kulminerer på ”Love Foolosophy”, hvor slagtøjsspiller Sola Akingbola viser, hvor vigtig rolle en koklokke kan have i en funksang. Efter lidt over halvanden time siger Jay Kay & Co. tak for i aften, og bortset fra, at de ikke spillede det store hit ”Virtual Insanity”, som ellers har været på sætlisten ved andre koncerter denne sommer, og at Jay Kays vokal godt kunne have været mikset en anelse højere, så var der ikke meget at udsætte på denne koncert. Der behøver bestemt ikke gå 11 år mere, før Jamiroquai vender tilbage til Danmark. Ikke mindst, når Daft Punk tilsyneladende er umulige at få ud af stalden.

Shake it On

Little L

Automaton