x
Velafbalanceret veteran trodsede oddsene

Lucinda Williams, Open Air Scenen, Tønder Festival

Velafbalanceret veteran trodsede oddsene

Anmeldt af Espen Strunk | GAFFA

Man har aldrig kunnet beskylde Lucinda Williams for at være udpræget ekstrovert på en scene – men det behøver man nu dybest set heller ikke, når man har så stærke sange i ærmet som Williams.

Nu er det i sagens natur omtrent lige så individuelt som seksuelle og kulinariske præferencer, hvilke sange (og stemmer) som går rent ind hos éen og kilder lige dér, hvor det både gør ondt og godt på samme tid.

Men sådan har jeg det altså personligt med Lucinda Williams – årets absolutte hovednavn på en Tønder Festival, som vanen tro byder på en særdeles positiv stemning et sted lige midt imellem byfest og regulær festival.

 

Stensikker backing

Nej, Lucinda er sædvanligvis hudløs og sårbar i livesituationen – ”jeg gennemlever sangene på ny, hver gang jeg spiller dem,” forklarede hun engang undertegnede.

Og med den usikkerhed in mente kan det formentlig gå begge veje ved en friluftskoncert i Sønderjylland, hvor en del af publikum tydeligvis knap kender damens musik.

Som kvinden bag mig siger, da Williams præsenterer klassikeren ”Drunken Angel” tidligt i sættet: ”Hwa’ sagde hun? Sagde hun ’drugs and angels’?”

Nuvel, eventuel bekymring gøres til skamme over de næste knap halvanden time, hvor Williams og hendes kompetente kvartet serverer femten sange fra det fremragende bagkatalog – og hvor hovedpersonen virker både veloplagt og i ganske høj grad til stede.

Hvad enten vi taler nedbarberede, akustiske indslag som West Memphis og Lake Charles eller nogle af de mere rockende bidrag, hvor guitarist Stuart Mathis brillerer og den faste rytmegruppe med Butch Norton og David Sutton på trommer og bas leverer stensikker backing.

Og også selvom en mere intim ramme til enhver tid vil være at foretrække med en kunstner af Williams’ karakter og kaliber, brænder formatet i den grad igennem denne torsdag aften under åben himmel. Der skal en del til at skygge for, hvor fremragende en sanger/sangskriver, Lucinda Williams er.

 

Mesterklasse

Det er kun ti år siden, Lucinda Williams gav sine første danske koncerter – til trods for en karriere, som strækker sig tilbage til slutningen af 70’erne.

Dengang, i 2007, spillede hun i Aarhus og København – og fik på den tur den triste nyhed om sin managers død og skrev efterfølgende den smukke ballade Copenhagen.

Både den og anekdoten om dens tilblivelse er naturligvis med i Sønderjylland i aften – men nok så væsentligt får vi rundhåndede udpluk fra nogle af Williams bedste skiver.

Car Wheels on a Gravel Road, naturligvis – men også Sweet Old World, som fejrer 25 års jubilæum i år og i den anledning udkommer i en helt nyindspillet, alternativ udgave til efteråret.

Titelnummret er med i aften - og er stadig hjerteskærende smuk i sin opremsning af alle de gode grunde til ikke at forlade den verden før tid.

Lyden af et tog ved midnatstid. Fingerspidsers berøring. Løfter, som bliver holdt. Det er poesi, venner – og den leveres på særdeles medrivende vis denne aften, selvom det muligvis går henover hovedet på en del af publikum på den store, åbne plads. En meget stor fornøjelse.

 


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA