Pearl Jam
Let's Play Two

Pearl Jam dokumenterer nok engang live-formatet med fin udgivelse – med forudsigelig track-liste

Album / Universal Music
Udgivelse D. 29.09.2017
Michael Jose Gonzalez

Nu er det jo ikke ligefrem, fordi dokumentation af Pearl Jams aktiviteter på live-fronten er nogen mangelvare. Alligevel er der nu landet endnu en live-udgivelse fra bandet, og Let’s Play Two fungerer som soundtrack til koncertfilmen af samme navn, hvor man kan følge bandet spille på Wrigley Field i Eddie Vedders hjemby, Chicago.

Det skal naturligvis ikke ligge udgivelsen her til last, at langt størstedelen af materialet har været udsendt et utal af gange tidligere – og endda også versioner, der er bedre end de – i øvrigt ganske fremragende – udgaver, vi her får. På den måde giver udgivelsen ganske givet bedst mening i sin egenskab af visuelt akkompagnement – eller kærligt minde for dem, der var til stede ved koncerterne, der efter sigende vitterligt skulle have været ganske magiske.

Magien skinner imidlertid ikke helt igennem, når man kun sidder med lydsiden af oplevelsem, og de stærkeste kort, Let’s Play Two-albummet har på hånden, er en gnistrende Last Exit, Chicago Cubs-hyldesten All The Way samt mere sjældent luftede perler fra bagkataloget som Black, Red Yellow, Inside Job og Beatles’ I’ve Got A Feeling. Bevares, skulle man som Pearl Jam-fan ligefrem sidde og savne liveudgaver af Alive, Black, Better Man og alle de andre, er Let’s Play Two et fint sted at starte sin live-samling med bandet, selvom der altså findes optagelser med bandet – både officielle og uofficielle – hvor der er væsentlig mere benzin på bålet end på nærværende udgivelse.

Selv på en jævn dag lander Pearl Jam ubesværet på et sted, de fleste andre bands ville betegne som karrierehøjdepunkter rent koncertmæssigt, og at dømme efter filmens trailer, har det på ingen måde skortet på storslåede stunder på Wrigley Field i sommeren 2016. Det her bliver nok en af de live-optagelser, der fortrinsvist bliver luftet på skærmen, når blu-ray’en lander i postkassen, end på anlægget.