William Patrick Corgan
Ogilala

Billy Corgan krænger sjælen ud på formfuldendt akustisk solo-album

Album / BMG
Udgivelse D. 13.10.2017
Michael Jose Gonzalez

Med tanke på mandens notoriske produktivitet er det påfaldende, at der skulle gå 12 år mellem hans to udspil i eget navn, men Ogilala har været ventetiden værd og beviser, at når William Patrick Corgan, som gode gamle Billy nu vil kaldes, ikke bruger sin tid på wrestling, kattemagasiner og te, er han stadig en formidabel sangskriver.

Talentet folder sig ud i fuldt flor på Ogilalas molbaserede og overvejende akustiske sange med masser af melodiske hooks. Sangene byder – alt efter temperament – også på godt med klassisk ”Corganske” lyriske guldkorn a la ”waiting for a teardrop to explode” på det storslåede og tyste afslutningsnummer, Archer, der har et vist slægtskab med sublime To Sheila fra det snart tyve år gamle hovedværk Adore.

Oven på den noget overproducerede Monuments to an Elegy (hvad blev der nogensinde af den annoncerede efterfølger, Day For Night?), er Ogilala i Rick Rubins kyndige hænder blevet en noget mere jordbunden og afdæmpet affære. Den bidske, støjende side af Corgan er også skøn, men på Ogilala er der manet til eftertænksomhed til tonerne af tindrende tangenter og akustiske guitarer.

Corgans sangstemme har alle dage delt vandene, og selvom den i store træk lyder, som den plejer, er der noget mere bund og fylde i vokalen end vanligt. Særlig opmærksomhed påkalder sfæriske Spaniards sig med sin indtrængende bøn af et omkvæd ”take me as I am” og sin luftige himmelflugt af et synth-arrangement, der svæver spøgelsesagtigt over vandene.

Half Life of an Auto-Didact med linjen ”fourty years to finally wake up and nine more to sling the snakes out of you” stikker også ud. Det samme gør himmerigsmundfulden Amarinthe, der går godt i spænd med det tiltagende efterårsmørke, og Ogilala må i det hele taget siges at være et solidt soundtrack til de falmende farver udenfor.