WhoMadeWho
Through the Walls

Less is more

Album / Embassy of Sound
Udgivelse D. 19.01.2018
Anne-Mai Vig Mott

Der følger høje forventninger med, når genreinfernoets mestre, WhoMadeWho, udkommer med deres sjette album Through the Walls som opfølger til det snart fire år gamle, anmelderroste Dreams. Herlighederne er co-produceret af den melodiske house-duo Kenton Slash Demon (begge medlemmer af When Saints Go Machine), hvilket jo umiddelbart går fint i spænd med WhoMadeWhos karakteristiske stil. De to herrer er måske også grunden til, at det mere poppede og ligefremme udtryk fra forrige album er blevet nedtonet lidt til fordel for en mere klubbet lyd?

Ikke at der ikke er "popbaskere" at finde. Titelnummeret ”Through the Walls” feat. Nina Kinert, Barfods mangeårige samarbejdspartner, er for mig et højdepunkt, der spæner derudad med disco-vibes og en mere lettilgængelig lyd. Det samme kan siges om singleforløberen ”Dynasty” med sit funkede stramme beat og luftige falset. I den anden grøft fungerer ”Putpie” og ”Belong” nærmest som lidt malplacerede imploderende intermezzoer mellem de skiftevis ekstroverte dansable radiovenlige numre og de mere tunge, dystre og indadvendte sange som ”Goodbye to All I Know”.

Det er virkelig en kvalitet, at produktionen er så mangfoldig, og bandet er netop garanti for en eksplosiv eksperimenteren, der ikke skal tøjles – alligevel har jeg lyst til, at der var blevet skåret endnu mere ind til benet. Albummet som samlet værk kommer hurtigt til at fremstå en anelse langtrukket og sporadisk rodet, hvilket er ærgerligt, for når det fungerer, så fungerer det 110 procent. Less is more.