Veto
16 Colors

En drøm i seksten farver

Album / Reset08
Udgivelse D. 09.02.2018
Jeppe Søndergaard

Efter fem års udgivelsespause er Veto tilbage med deres fjerde studiealbum. Kort sagt har det været ventetiden værd. 16 Colors har nemlig en utæmmelig, eksperimenterende energi over sig. Som i mystiske “Measures”, hvor en dissonerende og alligevel tiltrækkende guitar pirker til den gode ro og orden, mens en uregerlig synthesizer halvvejs varsler indgangen til en kaskade-agtig anden akt, der på uforudsigelig vis løfter sangen ind i en rå og rocket afslutning. Eller i titelnummeret, hvor det er svært ikke at nikke med hovedet i takt til de drevne trommer, mens det iørefaldende synth-tema og Troels Abrahamsens dramatisk vibrerende røst elegant komplementerer den maskinelle, rytmiske fremdrift.

Abrahamsen udtaler, at det lyriske udgangspunkt for 16 Colors er udvidelsen fra 2 til 16 farver i HTML-kodningen. Forholdet mellem mennesket og maskinen, og en slags digital bevidsthedsudvidelse, fungerer fint som rettesnor for de eksperimenterende kompositioner. Som i den rørende “A Pit”, hvor man farer vild i “A world of symbols”, mens et nærmest symfonisk arrangement og en afstemt, organisk produktion suppleres af en sublim vokalpræstation. Et andet højdepunkt er den energiske “The Take: The Pace”, der piskes fremad af galoperende trommer, mens en dystopisk synth flyder ovenpå. Progressivt stigende i både intensitet og kompleksitet afslutter den en nuanceret og ret så gennemført plade med de, for vores samtid, rammende ord: “The more you can reduce yourself to a simple interface/the easier it is for you to keep up with the pace”.