I Aarhus er jeg født, der har jeg hjemme

Thomas Helmig, Ceres Arena, Aarhus

Anmeldt af Camilla Palmann | GAFFA

Der er sket lidt siden dengang, han for første gang spillede på Café Himmelblå i Mejlgade og måtte introducere sig selv med: ”Mit navn er Thomas H., og jeg synger kærlighedssange”.

Nu i aften er Ceres Arena helt fyldt. Det er længe siden, at der blev meldt udsolgt til den eftertragtede koncert, der er en del af Helmigs tour, som består af i alt fire koncerter. Den danske konge af pop er vendt hjem til Aarhus, og han tiltrækker det brede publikum, den gode Helmig – storcharmør af kvinder og musikalsk folkehelt med et bagkatalog, de fleste kan skråle med på.

Er der noget, der ikke har ændret sig siden dengang, han stod og spillede som ny kunstner i det aarhusianske byliv, er det den vovede tøjstil og sangene, som Helmig med ro i sindet kan bekræfte endnu handler om kærlighed. Den røde tråd fortsætter på hans netop udgivne album Takker – et album, han i aften introducerer os for.

Men inden vi kommer så langt, er der opvarmning. Den danske R&b-sangerinde Anya varmer godt op for Helmig og publikum. Hun har en sprød lyd, som befinder sig i genren elektro-soul og leder tankerne hen på glade sommerdage. Det skyldes dels musikkens electronica-calypso-rytmer, dels Anyas varme og fyldige stemme samt krøllede fraseringer, som på én og samme tid indeholder sødme og kraft.

Kærlighedens symfoniske fællessang

Scenen er sat, og publikum er spillet varme til, at Helmig kan træde ind på egen hjemmebane. Produktionen er i den grad i topklasse og for de helt store spillere. På scenen er der opsat flere skærme. Den største viser en video af Helmig og band. Vi får fornemmelsen af, at billederne er backstage pre-recordings fra tidligere musikalske øjeblikke, hvor drengene varmer op, før de går på, men til publikums store overraskelse træder Helmig pludselig ud af lærredet og ind på scenen i samme hvide outfit som på billederne. Og det er med fed effekt, at intro-billederne viser sig at være liveoptagelser i realtid bag om scenen.

Helmig åbner med ”Vi er de eneste” fra sin nye plade, og selv med de dugfriske sange forfører han sit publikum. Særligt fin er den melodiske ”Kærlighed”, som med nynnende kor, fingerspil og budskab får et julet islæt. Ud over de nye sange består aftenen også af det, Helmig selv kalder for ”alt muligt andet” – og vi måske nok ville kalde gode gamle klassikere. ”Jeg tager imod”, ”Stupid Man” og ”Det er mig der står herude og banker på” bliver alle spillet til publikums store glæde.

Helmig er en entertainer med charme, selvtillid og hits uden ende. Med høje knæløft og forbudte dansemoves er han stadig sex på scenen. Han og band har en enestående kemi og en energi, der varer ved i koncertens knap to timer lange levetid. Værd at nævne er Jacob Andersens vilde performance og livlige energi på percussion, ligesom trommeslager Claes Antonsens excellerer med sit kraftfulde og rytmiske trommespil. Lige så tydeligt det forekommer for publikum, at Helmig og band er unikt sammenspillet, lige så åbenlys er aarhusianernes kærlighed til Helmig. Vi et ét syngende smil, og magien opstår bl.a. under fællessang til ”Malaga”.

”Det er så fedt at være hjemme”, sagde Helmig flere gange i løbet af aftenen og hyldede sin hjemby Aarhus iført AGF-trøje. Og han kan roligt lukke øjnene i Aarhus, for der har han fuld opbakning af hjemstavnen – holdets 12. mand.

Vi er de eneste

Jeg tager imod

Din røde kjole