Charme, selvtillid og velkendte hits var mere end nok for Patrick Dorgan

Patrick Dorgan, Spot Festival, Scandinavian Congress Center

Anmeldt af Josephine Andersen | GAFFA

Time seems to stand still, while working towards new releases. In the meantime 3 years flew by.

Sådan skrev Patrick Dorgan på sin Facebookprofil tilbage i oktober 2017, og han har ganske ret, for det er allerede tre år siden, at den dansk-irske sanger med den soulede stemme brød igennem popmuren med sangen ”On the Way Down". Siden har der været relativt stille i Dorgan-lejren, men nu er han tilbage med ny musik og ep’en 03:17 i ryggen.

Herpå finder man singlen ”Safe Here”, der også var intronummeret til denne eftermiddagskoncert i Scandinavian Congress Center. Med et udvidet band, der nu også tæller percussion og et par korsangerinder, fremførte Dorgan sangen med stor indlevelse og selvsikkerhed, der tydeligt demonstrerede, at scenelivet ikke er uvant for den talentfulde musiker.

At please et publikum er også en disciplin, Patrick Dorgan mestrer til fulde, hvilket tydeligt kom til udtryk, da han søgte tilbage i bagkataloget og fandt numre som ”Marilyn” og titelnummeret fra debutalbummet ”Painkillers” frem til de fremmødte. Her var der overskud til store smil, bevægelser helt ude på scenekanten og opfodring til fællessang – en disciplin, der selvsagt også er en del nemmere, når publikum kender sangene på forhånd. Generelt virkede Dorgan mere tilpas med at spille de gamle, velkendte tracks, men han havde absolut intet at være nervøs for, for de mange fremmødte mennesker, der fyldte godt op i salen, åd det hele råt.

Han havde dog for en sikkerheds skyld allieret sig med Danmarks gladeste trommeslager, Felix Ewert, der gladeligt agerede personlig cheerleader og sørgede for at gejle publikum op i løbet af koncerten ved selv den mindste antydning til dalende energiniveau.

For mange kunstnere er Spot Festival en mulighed for at vise talentet frem, men der burde ikke herske nogen tvivl om, hvor musikalsk begavet denne mand er. Jovist, der var et par tekniske kiks undervejs med en mikrofon, der gik i højttalerne og en glemt tekstbid, men det hele blev reddet med en god portion charme og lækre numre, så hvad mere kan man egentlig bede om?