x
Halverede Rudimental spillede på laveste blus

Rudimental, Distortion Festival, Rådhuspladsen

Halverede Rudimental spillede på laveste blus

Anmeldt af Emil Lohse | GAFFA

Det blev desværre aldrig en succes, da halvdelen af den britiske drum&bass-gruppe Rudimental og Co. skulle spille på Distortions festivalscene på Rådhuspladsen.

(Billedet er fra arkivet)

Du kender dem fra hits som ”Not Giving In”, ”Lay It All On Me” og ”These Days”. De har samarbejdet med et utal af kunstnere, der blandt andet tæller James Arthur, Ed Sheeran og Anne Marie. Torsdag aften skulle Rudimental give koncert på dette års Distortion, og hvilken koncert det blev.

Distortion må have følt, at de havde hevet en lille kanin op af hatten, da de præsenterede det halve af Rudimental til dette års Distortion. Desværre lod det ikke til, at publikum følte det samme, hvilket tydeligt kunne ses lige før koncertstart, hvor festivalpladsen foran Københavns rådhus stadigvæk stod tre fjerdedele tomt.

DJ Locksmith og Piers Agget udgjorde tilsammen den halvdel, der skulle spille de godt 500 festivalgængere op til dans, og flankeret af stjerner in spe Bridget Amofah og Luke Burr skulle man tro, at det ikke ville blive noget problem.

Det blev det dog alligevel. For efter den korte dj-intro skulle bandets medbragte gæster i spil, hvilket endte ud i, at Luke Burr i godt et minut mindede mere om en mimer end sanger. Det skyldes et teknisk uheld, der gjorde at mikrofonen, ikke virkede.

Den hårdkæmpende DJ Locksmith

Det gik dog en smule bedre, da Luke Burr og Bridget Amofah sang det opkvikkende nummer ”Rumour Mill”. Trods et par skæve toner fra Luke Burr fik både han, bandet og Bridget Amofah lidt gang i publikum, og da de lidt efter smed monsterhittet ”Lay It All On Me” på, var det lige før, at der kunne anes et bifald fra publikum.

DJ Locksmith gjorde også sit for, at det fremmødte publikum skulle få sig en fest. Flere gange råbte han ud til publikum, at de skulle klappe i takt med musikken, men det lykkedes ham aldrig rigtigt at nå ud over den midterste klump på godt og vel 50 mennesker, der stod forrest ved scenen.

Efter et par lånte numre i deres dj-sæt blev det endnu engang tid til et stykke med Rudimental. Kærlighedssangen ”These Days”, der har givet bandet platinstatus i England, Australien og Canada og tilmed er blevet streamet over 300 millioner gange på Spotify bragede ud af højtalerne, og denne gang lykkedes det bandet at fange en lidt større del af publikum.

Locksmith så straks sit snit til at få publikum op i gear, men måtte endnu engang se sig svigtet. Den ihærdige Locksmith var tilbage på kanten af scenen allerede fem minutter senere for at råbe til publikum, at de skulle ”Make some noise, if you want some more!”

Et råb, et par spjæt og en skuffelse

Hvad end det var, at publikum kvitterede med vides ikke. Bedst kan det vel betegnes som et råb og et par spjæt fra den forreste del af publikum. En reaktion, der er nogenlunde lige så fed, som når du skal springe og hænger fast i græsset og derfor falder på næsen. Som tak kvitterede den fremmødte halvdel af Rudimental og Luke Burr med ”Not Giving In”, alt imens Bridget Amofah dansede løs på sidelinjen.

Til det reagerede den forreste del af publikum med et bifald så højt, at den snakkende del af publikum kortvarigt rettede opmærksomheden imod scenen, før de igen faldt tilbage i deres respektive samtaler.

De sidste to-tre numre blev leveret halvhjertet af et band, der lignede nogle, som ønskede deres koncert færdig hurtigst muligt, og da Rudimental og co. trådte af scenen havde minutviseren netop rundet de 60.

Det blev desværre aldrig til den succes, som man kunnet have håbet på, da Rudimental optrådte på Distortion. På nær et par svipsere fra Luke Burr, gjorde bandet og CO. et fint udtryk musikalsk. Det lykkedes dem bare aldrig at fange mere end det forreste af publikum. Hvilket betød, at al energi langsomt sivede ud af bandet, og at de den sidste tredjedel af koncerten lignede nogen, der havde lyst til at sive i jorden. Alt i alt var koncerten noget, hverken band eller publikum kan nære et ønske om at opleve igen.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA