Gorillaz
The Now Now

Gorillaz bringer aben tilbage i mennesket

Album / Parlophone
Udgivelse D. 29.06.2018
Simon Heggum

Gorillaz er tilbage blot et år efter Humanz. En plade, der delte vandene og fik en del fans – inklusive undertegnede – til at råbe forræder. En sær, uomgængelig, apokalyptisk pop-plade uden den normale flair for legen med stilarter – der dog stadig indeholdt store sange som ”Saturnz Barz” og ”She’s My Collar”. Blandt de mange kritikpunkter var, at Albarn/2D selv druknede i en sø af kollaboratører og at konceptet – tegneseriefigurerne 2D, Murdoch, Noodle og Russel – var så godt som forsvundet.

Det er, som om Albarn og kompagni har nærlæst alle deres anmeldelser og taget det til efterretning, for The Now Now emmer af den legesyge og sangskrivningsoverskud, som Humanz manglede, uden nogensinde at nå højderne fra hovedværkerne Plastic Beach og Demon Days. Pladen er tydeligvis skrevet, mens Albarn har turneret Humanz, med sangtitler som ”Hollywood”, ”Idaho” og ”Kansas”. Førstesinglen ”Humility” er klassisk, doven Albarn-pop i stil med ”Mr. Tembo” fra hans soloplade, mens den vuggende ”Tranz” er så medrivende, at den burde have været førstesinglen. Et af årets numre – uden tvivl!

”Magic City” samler alle pladens udtryk i en uimodståeligt melodi. De få gæster tæller Jamie Principle og en sjældent oplagt Snoop Dogg, der dukker op på ”Hollywood” og soul/jazz-legenden George Benson, der tilføjer karakteristisk jazzguitar til ”Humility”. Men ellers er Albarn hundrede procent stjernen på pladen – og han beviser, at han og alter-egoet 2D sagtens kan bære en plade uden tusindevis af gæster og ude af kløerne på den satanisiske kontrolfreak og bassist Murdoch Niccals. Selvsamme tegneseriefigur sidder i øvrigt i fængsel og er blevet erstattet af Ace, kendt som lederen af Gang Green Gang i tegnefilmen Powerpuff Girls. Giv lige Tank Girl-mesteren Jamie Hewlett en ekstra stjerne for sin opfindsomhed. Tag på Roskilde, læs nogle tegneserier og hør den her virkelig gode plade!