Sangene fra rævegraven har overlevet sig selv

Fleet Foxes, Roskilde Festival, Arena

Anmeldt af Finn P. Madsen | GAFFA

Trommerne ruller op som et tordenvejr, inden Robin Pecknolds spæde vokal får bragt Grown Ocean ned i det drømmetempo, som har været kendetegnende for Seattle-bandet Fleet Foxes siden det store gennembrud tilbage i 2008. Her var bandet om nogen med til at give folk- og Appalachian-genren nyt håb og fik et uventet gennembrud af dimensioner. Siden har det ikke nemt at være Robin Pecknold. Efterfølgeren Helplessness Blues kunne slet ikke leve op til de store forventninger. Den indie-folkrock-revival, som han selv var med til at søsætte, er sidenhen blevet overrendt af konkurrenter som First Aid Kit, Ben Howard og Lord Huron.

Med i bagagen til bandets andet besøg på Roskildes Arenascene har Fleet Foxes deres nye album Crack-Up, et slags koncept indie-folk-album med abrupte temposkift og lange instrumentalpassager. Et album, som er mere art end folk på den kedelige måde. Derfor havde sekstetten klogeligt valgt, at det var debutalbummet, som skulle genpræsenteres i store dele af sættet. De rustikke toner rammer med præcision på White Winter Hymnal og Ragged Wood, hvor årstidernes komme om vinter og forår står lyslevende for en. Men det er som om, vi har været der før.

Den opmærksomhed, bandet før havde, er nok mere rettet mod deres tidligere trommeslager, Josh Tillman alias Father John Misty. Hans hoppen ud af skabet som fuldblods entertainer med inspiration fra halvfjerdsernes westcoastscene har for længst overhalet rævenes popularitet. Heldigvis for Fleet Foxes er størstedelen af det fyldte telt kommet for at høre fortidens bedrifter.

Your Protector, Mykonos og Blue Ridge Mountain er smukke hymner iklædt pæn velfriseret folk, som står i stærk kontrast til de temposkift og abrupte udsving, sangene har. Det meste af koncerten er skåret over den skabelon, og når Robin Pecknold tilmed synger i samme toneleje, ja så er det svært at bevare koncentrationen. Fleet Foxes leverede en koncert, hvor de mere virkede som gårsdagens nyhed. Sangene fra rævegraven har ikke overlevet årene særligt godt.