Anderson .Paak lukkede af med et brag

Anderson .Paak, Roskilde Festival, Arena

Anderson .Paak lukkede af med et brag

Anmeldt af Cillian Murphy | GAFFA

Det er helt sikkert, at Eminem var Roskilde Festival 2018s største booking, men udover ham kunne den mest imødesete af hiphopnavnene på årets stærke program meget vel være amerikanske Anderson .Paak. Hypen omkring den Californien-baserede musiker er i hvert fald taget voldsomt til det seneste års tid. Med en placering klokken 01:30 lørdag nat blev der på forhånd diskuteret, hvorvidt rapperen var malplaceret tidsmæssigt, især taget i betragtning, at han spillede på den noget mindre Apollo-scene for fulde huse kl 14:00 i 2016. Lad os bare sige det med det samme: alle potentielle bekymringer om manglende stemning, udeblevet fest eller noget i den dur blev gjort fuldstændigt til skamme fra første strofe.

Årets sidste koncert på Arena er ofte noget særligt. Det er her, de ivrige festivalkrigere presser den sidste dråbe Orange Feeling ud af appelsinen, i afmagt over at der nu er 51 uger til de skal på græs igen. Samtidig er transporten hjem fra Dyrskuepladsen ofte et sandt helvede efter kl 3, men de fremmødte under den blå teltdug var optaget af alt muligt andet end trætte hoveder, ottendedagstømmermænd og rejseplaner. De var fuldkommen ligeglade – de skulle se Anderson .Paak levere en mindeværdig dansefest af de helt store.

Musikalsk befinder rapper-come-drummer’en sig et sted i spændet mellem soul, hiphop og funk. Med sig på scenen havde han det velspillende og funky backingband The Free Nationals, som er faste partnere på alle hans tours. Det er en konstellation, som tydeligvis har spillet sammen længe, og det kunne høres fra den karakteristiske indledning på dansehittet “Come Down”, helt til ekstranummeret “The Dreamer”. Og hold nu op en sætliste de tog med sig i går. Fremragende skæringer såsom det Madlib-producerede “The Waters” fra 2016s suveræne “Malibu”, og selvfølgelig NxWorries-kulthittet “Suede” blev alle fremført med en præcision fra band og frontmand, med stabil hjælp fra det unge publikum. Hvor det kun var enkelte dedikerede fans, der kunne synge med på sangene tilbage i 2016, var det helt tydeligt, at de to år har gjort underværker for rapperens følgerskare, som alle troskyldigt dansede og sang, så det nærmest gyngede på Arena.

.Paak er ikke bare rapper. Han er også sanger, og vigtigst af alt trommeslager. Som en fast del af sine liveshows tilbringer han gerne en solid portion af koncerten med trommestikker i hånden, mens han synger med uden at misse en strofe eller vejrtrækning. Lørdag nat var ikke anderledes, og især fremførelsen af “Heart Don’t Stand A Chance” fungerede rigtig godt, ligesom de utallige trommesoloer sad lige i skabet. Iført tophue, stribet T-shirt og et kæmpe smil, som ikke forlod ansigtet koncerten igennem, vekslede han fornemt mellem sine forskellige roller på scenen, så ingen følte sig forsømte i festlighederne. Han så i øvrigt ud til at være oprigtigt glad for og fascineret af energien, som publikum sender op til ham, og som helt sikkert var med til at gøre performancen på scenen bedre.

Og altså – tjek lige den sætliste engang. En slowclap version af det Kaytranada-producerede “Glowed Up” i et helt mørklagt telt, blev fulgt op ad den nye single “Bubblin’”, som der helt sikkert var en betragtelig del af teltet, der var mødt op for at se, vurderet ud fra eksplosionen af energi, som udspillede sig over det tunge beat. Halvvejs blev festen mere rolig, mens kærlighedssangen med et kæmpe glimt i øjet “Room in Here” blev overtaget af den smukke albumåbner “The Bird” fra føromtalte “Malibu”. En performance, som resolut sendte folks hjerter i vejret mod scenen. Til gengæld blev der ikke spillet meget fra .Paaks debutalbum “Venice”, men med de titler der ellers blev rullet ud, er det sandelig til at overleve.

Den sjælfulde “The Dreamer” fik lov at lukke ballet af, så publikum kunne liste intakte hjem til tasker, tog og tømmermænd. Tak til Anderson .Paak & The Free Nationals for at give en opvisning i sublim livehiphop anno 2018. Kom gerne igen!

Come Down

The Waters

Glowed Up