SOPHIE
Oil Of Every Pearl’s Un-Insides

En stor, sprudlende perle helt for sig selv

Album / MSMSMSM INC
Udgivelse D. 15.06.2018
Simon Heggum

Det er meget nemt at finde inspirationskilder på den amerikanskboende eksil-skottes SOPHIEs debut. Men konstant ændres lydbilledet, mens sekvenser, stemmer og rytmeforløb klippes op, så alt bliver fremmedgjort og stærkt eksperimenterende. Ligesom den transkønnede SOPHIE selv. Hele pladen ligger tydeligvis i forlængelse af nutidens fokus på identitetspolitik, hvor teksterne balancerer mellem forbrugersamfundets individs-dyrkelse, valget til det frie køn og identiteten som social konstruktion. Skal man finde beslægtede kunstnere ligger SOPHIE et sted mellem Anohnis Hoplessness og Holly Herndons nymoderne mesterværk Platform. For når hun lyder som Madonna lyder hun samtidig som Aphex Twin.

Albummets tre første numre viser det meget fint: ”It’s Okay to Cry” er ren, krystallisk diva-pop. Efterfølgeren ”Pony Boy” er en anarkistisk mutant mellem popsingle og lydcollage. Den tredje skæring ”Faceshopping” bringer warpede, forandringsfulde beats og glitsch-synths i spil og klange, der læner sig mod industrial.

På pladens midterste del går der måske lige lovlig meget tomgang i maskinparken, men det laver ikke om på, at pladen starter med tre vanvittigt stærke sange og slutter med samme tretrins-raket: ”Pretending”, ”Immaterial” og den perfekt opsummerende, vanvittige og Aladdin-citerende ”Whole New World/Pretend World”. Det her er en af de plader, man er glad for at have opdaget, og selvom jeg ikke giver den fuldt hus, er det her klart en af årets mest interessante hybrider fra en virkelig interessant kvinde. Stærkt anbefalelsesværdig lytteoplevelse. Jeg døber SOPHIEs stil for: ”Diva industrial”.