Langt forspil fra rhythm'n'balls-duoen

Phlake, Grøn Koncert, Nova-scenen, Tiøren

Langt forspil fra rhythm'n'balls-duoen

Grøn Koncert er kendt for de mange gengangere på programmet – det er jo næsten et rent spøgelseshus – men et par debutanter er der dog også, i år nærmere betegnet Joey Moe og Phlake. At Moe først får taget sin Grøn-mødom nu, kan undre lidt, da de snart er ti år siden, han brød igennem med "Yo-Yo". Phlake fik dog først sit første store hit med "Pregnant" i slutningen af 2015, men siden er det gået stærkt med adskillige hits, ikke mindst "Angel Zoo" og to album.

Gruppen spiller med egne ord rhythm'n'balls, men her på Grøn er der måske lidt mere rhythm end balls over deres musik. Sanger Mads Bo har ligesom den senere Grøn-gæst Lukas Graham end stor og soulfuld stemme og helt rene fraseringer, hans makker Jonathan Elkjær er energisk bag tangenterne, og deres tre øvrige musikere på guitar, bas og trommer er bundsolide. Ikke mindst den hyppigt slagbasspillende og ganske funky Louis Winding, ligesom den tidligere Ulige Numre-musiker Lasse Ziegler leverer smuk slide-guitar i "MaybeDOTcom". Det gennemgående adstadige tempo i de ellers velskrevne sange virker dog en kende monotont og mere beroligende end inciterende, og de høje varmegrader understreger denne fornemmelse.  Derfor er en sang som "The Rascal", der går lidt hurtigere, en behagelig afveksling.

Gruppen har investeret i en række storskærme, der på lidt corny og 80'er-associerende vis er skråtstillede, og de viser blandt andet smeltende isterninger, bjerglandskaber og nærbilleder af både band og publikum. Sidstnævnte trick, som Dizzy Mizz Lizzy også gør brug af, virker altid, når folk får øje på sig selv på skærmen. Mads Bo er kendt for altid at optræde i shorts, uanset vejrliget – så er det godt, at han ikke er ansat på Jyllands-Posten – men her på brandvarme Grøn er han ikke ligefrem alene om den beklædning.

Bandets to største hits "Pregnant" og "Angel Zoo", begge fra debutalbummet "Slush Hours", ligger begge to henne mod slutningen af koncerten, og jeg ville nok have lagt den ene lidt tidligere for at få lidt tidligere gang i festen, men Phlake er åbenbart til lange forspil. Gedigent uden at overrumple.

Ouch

IKEA Episodes

Chunks