Young Thug
Slime Language

Thugger og co. gør god figur på Slime Language

Album / Warner Music
Udgivelse D. 17.08.2018
Cillian Murphy

Atlanta-rapperen Young Thug er tilbage med albummet “Slime Language”, som faktisk er en collaborative label release. Således er Young Stoner Life Records krediteret som medskabere af pladen. Den evigt produktive rapper har ellers gennem årene været garant for en masse udgivelser i eget navn, især Slime Season-serien har manifesteret rapperen med den excentriske vokal som en foregangsmand for den nye lyd. En lyd, hvor melodiske flows, gerne highpitchede, og ad-libs er lige så vigtige, hvis ikke vigtigere end indholdet i teksterne. Det er en disciplin, som Thugger efterhånden mestrer til perfektion, om man bryder sig om de aparte og nærmest uharmoniske leveringer fra tid til anden.

Lyden bærer gerne præg af at være på en anden planet end denne, men på “Slime Language” virker det faktisk, som om der er skruet lidt ned for crazy-faktoren og op for de mere letspiselige produktioner. På featuresiden er der besøg af en masse relativt ukendte rappere, set med kommercielle øjne, ligesom Thuggers søstre HiDoraah og Dolly optræder på “Oh Yeah” og “Expensive”.

På åbneren “Tsunami” er det klart, at vi har med den mere trappede Thugger-side at gøre. Beatet slæber sig over synth-akkorderne, og generelt gør det sig gældende for albummet, at produktionerne følger den mere eller mindre samme formel. Ud over Atlanta-produceren Wheezy er den mindre kendte Keyyz en genganger på produktionssiden, som holder sig indenfor rammerne uden at imponere.

Alt i alt er Thug tilbage mere carefree end nogensinde, med en mere laid back lyd på “Slime Language” end vi har hørt fra ham i mange år. Skal man introduceres til Thugger som udefrakommende, ville “Slime Language” altså ikke være det værste sted at starte.