Båret af den gamle Nephew-skat

Nephew, Jyske Bank Boxen

Båret af den gamle Nephew-skat

Anmeldt af Lise Sastakauskas | GAFFA

Det er ikke mange stjerner, Nephews længeventede Ring-i-Ring har kastet af sig hos de danske musikmedier (henholdsvis én og to stjerner fra GAFFA og Soundvenue). Selv er jeg ikke synderligt imponeret over Nephews sjette studiealbum. Det skal jeg ærligt indrømme.

Omvendt er jeg bevidst om, at Nephew er kendt for at være et utvetydigt godt liveband, der om nogen kan samle et bredt publikum. Det skal man ikke læse mange koncertanmeldelser af bandet for at vide, og 07.07.07-koncertalbummet/videoen kan til enhver tid give mig kuldegysninger. Men i aften er spørgsmålet, om Nephew kan stå distancen efter udgivelsen af det, der kan siges at være et kunstnerisk fiaskoalbum, men som dog ligger nummer 1 på hitlisten.

Langsomt ud over stepperne og ind i en hyldest

Som et spøjst indslag agerer psykologiprofessor og bestsellerforfatter Svend Brinkmann konferencier ved aftenens åbning – og senere slutning. En tjans, han udfører med det, der minder om et mindre resume af Stå Fast, der i øvrigt har nogle vigtige pointer, og som er ganske underholdende og ikke mindst begavet skrevet. Men om ikke andet virker Brinkmanns konferencierrolle en anelse spøjs til aftenens format.

Søren Huss starter showet ved el-klaveret på Boxens b-scene, hvor publikum egenhændigt får lov til at synge Højskolesangbogens "Se, nu stiger solen". Det er dog som om, publikum fra start ikke er helt med på projekt fællessang, som den kloge Brinkmann ellers lige har prædikeret for som en unyttig og derfor fornuftig handling. I hvert fald ikke i en sådan en grad, hvor man tydeligt kan høre, hvad der bliver sunget. Søren Huss hører man – med vilje – slet ikke. Desværre.

Heldigvis lader publikum sig ikke mærke, og da slet ikke af de kritiske anmeldelser, da det ene Nephew-medlem efter det andet toner frem i hvert sit spotlight, mens tonerne fra “New Year’s Morning” strømmer gennem Boxen. Gensynets glæde er især stor til “Igen & Igen &”.

Men lige så godt som det starter ud til “Igen & Igen &”, lige så meget dykker stemningen til “Grundvold”, der desværre ikke bliver bedre af frontmandens danse-moves. Til gengæld rammer Nephew hovedet på sømmet ved at proklamere nyligt afdøde Kim Larsen (må han hvile i fred!) som sangskat, inden de spiller bandets coverversion af “Byens Hotel”, der kulminerer i et smukt portræt af Kim Larsen på storskærmen. Ikke ét øje var tørt.

Fællesskabets kogepunkt

Det er først under “Superliga”, at publikum for alvor kommer op på dupperne. Bevares, vi er også i Jylland, hvor vi ikke ligefrem smider om os med de store armbevægelser. Men under “Superliga” er begejstringen virkelig til at tage og føle på.

Heromkring mærkes det også, at Nephew har fået et nyt bandmedlem, nemlig Marie Højlund, som synger duet med Simon Kvamm på “First Blood Harddisk”. Efter min mening er det et af de smukkeste numre, Nephew har lavet, men desværre kommer sangens energiniveau ikke helt op på samme stadie som på studieindspildningen fra 2006. Kemien mellem Højlund og Kvamm virker også relativt stiv, men det kan skyldes distancen mellem hver deres placering på scenens yderhjørner.

Men så er det godt, at aftenens hovedpersoner gør alt, hvad de kan, for at fremhæve vigtigheden i at være fælles, som det blandt andet understreges op til “Science Fiction & Familien”. Med få toneskift slår det elektro-rockende nummer over i “Alein, Alene”, der endelig får publikum til at lette sig, og som får de vakkelvorne siddepladser til at gynge, så selv en sailor ville blive søsyg.

Også scenografien imponerer med lys i ringe på den enorme storskærm, og man kan generelt sige, at aftenens lyssætning er meget stemningsfuld.

Raffineret guld fra gemmerne

Publikum får en ny chance for at vise deres duelighed i fællessang, da Simon Kvamm med ét sidder ved el-klaveret på b-scenen, hvorfra han spiller en akustisk version af “Worst / Best Case Scenario” – dog med lovning om, at der ikke bliver afholdt den klassiske hvem-kan-synge-højest-konkurrence. Ej heller venter der særlige dommere ude bagved, men nuvel, H.K.H Kronprins Frederik kan heller ikke stille op, hver gang Nephew skal spille.

Men hold lige et sekund på fadøl og lyssværd! Lynhurtigt udvikler det sig til et større medley af “Hospital”, “T-kryds”, en teaser til Nik & Jays senere bidrag på “Rejsekammerater”, “Mexico Ligger I Spanien”, “Gå Med Dig – hvor Marie Højlund vikarierer for Marie Key – og endelig “Movie Klip”, der genetablerer fornemmelsen af stadionkoncert, da nummeret undervejs skifter fra akustisk til originalversion. Forestil dig Nephews greatest kogt ned og komprimeret til en bouillonterning, der opblødes af publikums fællessang.

I forvejen tæt på sangskat

Nephew har efterhånden spillet i en time og 13 minutter, da tiden melder sig til endnu en hyldest – denne gang til Dronning Margrethe. Har man som publikum været trængende efter en tissepause, kunne den sagtens være taget under “DMII”, der er nøjagtig lige så kedelig live, som den er på studieindspilningen. “At Dø Er At Rejse” er omvendt det nummer fra Ring-i-Ring, der rent kunstnerisk imponerer undertegnede allermest, især med Marie Højlund ved roret på scenen.

Hvorvidt Ring-i-Ring-materialet holder live, er i sagens natur en subjektiv afgørelse, men det er desværre ikke sangene fra Nephews seneste udspil, der imponerer under koncerten. Højdepunkterne er klart numre som “Va Fangool!”, “Hjertestarter”, “Police Bells & Church Sirens” sammen med andet godt fra perioden 2004-2012.

Showet lukker og slukker med udlængselsnummeret “Amsterdam”, der spiller bold mellem first world- og third world-problems, og som potentielt også kunne vokse sig ind i Nephews egen sangskat, som de uomtvisteligt besidder. Nephew er allerede godt på vej med deres bidrag til den danske sangskat, ikke fra Ring-i-Ring, men fra de kanongode albums, der ligger mellem USADSB og Hjertestarter – og som stadig holder 100 procent live.

New Year’s Morning

Igen & Igen &

Grundvold