Chinah
Anyone

Kaospræget overmod og bjergtagende synthbaskere

Album / NO3
Udgivelse D. 09.11.2018
Nicoline Steen

Drømmende og eksperimenterende elektropop er ikke just en mangelvare i 2018. Alligevel har danske Chinah formået at skille sig ud med deres taktfaste lydbillede i downtempo tilsat frontkvinden Fines Glindvads særegne og dragende vokal. Opbakningen til trioen har været stor i både ind- og udland, og de har, trods deres kun to år i scenelyset, høstet P3’s Talentpris og flere DMA-nomineringer. Nu er succesnavnet klar med deres fuldlængde debut, der viser sig at være en splittet af slagsen.
Anyone-pladen bærer præg af, at Chinah ønsker at differentiere sig fra den behagelige strømlinede stil, de har fremvist på ep’erne. Trioen betegner ligeledes Anyone som en Dropbox-plade, hvor hele deres kreative proces er foregået individuelt.

Om det er Chinahs nye Dropbox-metode, en iver efter at vise deres forskelligartede musikalske muskler eller noget noget helt tredje, der resulterer i denne dystre plades splittede udfald, er ikke til at sige. Ikke desto mindre er der en overvægt af numre, der har så mange ambitioner om at være mindre tilgængelige, at den kaos- og dystopi-prægede lyd tager helt over fra den melodiske synthpop, Chinah ellers mestrer så godt. Men lige så pinefuldt og ubehageligt det er at høre numre som "Give Me Life" og "Adrenaline", lige så bjergtagende er "Drown Me", "Strange Is Better" og titelnummeret "Anyone", der alle tre giver associationer til den gamle Chinah-lyd. "Drown Me" er sågar nok trioens bedste og mest velkomponerede sang nogensinde.

Udfordringen for pladen ligger ikke i, at Chinah ønsker at skifte spor, men i sammenblandingen mellem sporskiftet og deres gamle DNA, hvor kontrasten mellem de to, og hvor trioen er stærkest, fremstår meget tydeligt. En kombination af førnævnte miskmask og et begyndende overmod, der lægger afstand til den melodiske elektropop, resulterer i et mindre strømlinet og ikke-helstøbt album, der alligevel er særdeles intenst og velproduceret samt indehaver af nogle stærke synthbaskere.