Jacob Dinesen
Found It

Troværdig treer fra den sønderjyske hitmager

Album / REO Records
Udgivelse D. 16.11.2018
Ole Rosenstand Svidt

I dag 23-årige Jacob Dinesen fik et massivt gennembrud i 2016 med sit andet album Brace Against the Storm, og nu er han klar med efterfølgeren. Selvom han delvis har allieret sig med nye producere og musikere, blandt andre Chief 1 og Søren Balsner, er hovedingredienserne de samme: Melodisk, amerikansk inspireret folk-rock, hvor Dinesens usædvanlig dybe, rå og ganske stærke vokal trækker det store læs. Det er stadig svært ikke at tænke på Bossen, men en sang som den soulede ”Beggar” giver dog også associationer til Van Morrison, og så trækker ”Telephone” på diskrete reggaeelementer – begge på udmærket vis.

Det indledende titelnummer lyder som et kommende hit, man kan skråle med på ved næste sommers festivaler og klinger i øvrigt lidt af U2, også grundet tekstlinjen ”I’ve found so much, but I’ll be searching on”. At rejse sig igen efter nederlag og at vakle mellem tro og tvivl er genkommende tekstemner, og albummet er præget af flot korarbejde, som sine steder giver gospelfornemmelse.

Sangene er gennemgående iørefaldende og velskrevne, ikke mindst singlen ”The World Before My Feet” og den småpompøse ”I Know for Certain”. Produktionen kunne dog godt have været lidt mindre poleret, nu hvor Dinesens røst også er det, og så rummer albummet ingen sange, der er decideret rørende, sådan som titelsangen fra det forrige album var det. Overordnet er Found It dog solidt arbejde, der sagtens kan blive endnu et stort hit, og fortjener det. At den ellers fine ballade ”Kneel in the Valley”, der i øvrigt melodisk minder en del om Allan Olsens ”Frossen fuldmåne”, så rummer den grammatisk forkerte linje ”Where all my dreams has gone”, er til at leve med.