The Good the Bad and the Queen: Merrie Land

The Good the Bad and the Queen
Merrie Land

Velspillet og vedkommende

GAFFA

Album / BMG
Udgivelse D. 16.11.2018
Anmeldt af
Michael Jose Gonzalez

Endelig nyt fra en personlig favorit blandt Damon Albarns mange projekter. 12 år efter det første The Good, The Bad And The Queen-album er den arbejdsomme musiker atter tilbage i selskab med Tony Allen, Paul Simonon og Simon Tong. Klar til at tage favntag med Englands tilstand i en brydningstid.

Med Tony Visconti bag roret styrer truppen sikkert i havn med doven-lækre melodier drysset med sløset hånd ud over de dybt charmerende, melankolsk ladede arrangementer. Summen af de 10 sange plus introduktion i sammenhæng udgør en sammenhæng større end de enkelte numre hver for sig, og selvom den vitterligt er meget observant i forhold til klimaet i Storbritannien lige nu, er der stadig meget at komme efter for lyttere i andre lande.

Alene det afsluttende walisiske ”dwi wrth dy gefn”-kor på ”Lady Boston”, ”The Last Man To Leave”s elegant overspillede teatralske drama og ”Drifters & Trawlers” melodiske overskil er grund nok til at lade sig synke ned i albummets Themsengrå dynd og lade sig overskylle af idérigdom og vellyd.

Stemningsmættede sange, begavede tekster (”They are graceless and you shouldn't be with them, because they are all disconnected and raised up in mansions, and two hundred plastic bags in a whale's stomach”) og et lydmæssigt univers, der må siges at være ganske unikt for denne sammensætning af musikere, udgør alt sammen en enestående og dragende lytteoplevelse, man ikke kommer til bunds i sådan lige med det samme.


Nyheder, artikler og anmeldelser fra GAFFA