Bisse
Tanmaurk

Bisse brillerer igen-igen – nu med symfoniorkester

Album / Showbisse Inc.
Udgivelse D. 23.11.2018
Ole Rosenstand Svidt

Evigt produktive Bisse har nu udgivet sit ottende fuldlængde-album på under fire år, men utroligt nok holder han sit høje niveau. Denne gang har han allieret sig med symfoniorkestret Copenhagen Phil, mens de ordrige tekster kredser om Danmark, både kærligt og satirisk.

Traditionen tro byder albummet på både sange med vers og omkvæd og længere, episke numre, hvor Bisse ender et helt andet sted, end han begynder. I førstnævnte afdeling finder vi blandt andet den hitpotentielle ”Surfer” med den rammende omkvædslinje ”hellere dykker end surfer”, for Bisse vil ned i materien og ikke skøjte på overfladen. Det kommer han også på den næsten ti minutter lange ”Grand Danois”, hvor han går fra at associere over det flade land og dets mange fladskærme og fladpandet underholdning til ironisk at hylde en vis landsleder, ”storkorsridder af Team Rynkeby, Den Store Nedbringer af Sygehusventetiden” og så videre, mens musikken bliver stedse mere dramatisk. Højdramatisk er også både tekst og musik i den smådiabolske "Amagermanden" om morderen og voldtægtsforbryderen, der stadig er på fri fod i sangen.

Bisse synger som sædvanligt med en blanding af recitation og småteatralsk skønsang, men symfoniorkesteret giver hans sange helt nye dimensioner, hvor de mange lidt længere, velarrangerede instrumentalpassager for ikke mindst strygere giver tid til at fordøje Bisses mange, stærke ord. Orkestret fylder hverken for meget eller for lidt og er med til at fuldende endnu et fremragende Bisse-album. Nyd det, inden det næste når at udkomme.