Mariah Carey
Caution

THE DIVA IS BACK!

Album / Epic Records
Udgivelse D. 16.11.2018
Sara Elisabeth Nedergaard

Efter at have haft doven-diva-gider-ikke-mere-mærkatet påklistret sin bagdel i omkring et årti er Mariah pludselig tilbage. Først med en liveoptræden af singlen ”With You” til dette års American Music Awards, hvor hun rent faktisk sang live, og gjorde det godt – vi var nogle, der jublede højt. Og dernæst som hjælpementor på talentprogrammet The Voice i USA, hvor Mariah bliver vist fra sin bedste, mest sympatiske side. Smart move, Mariah! Nu er albummet Caution så kommet, og onde tunger ville måske sige, at Mariahs genfundne popularitet skyldes halvfemsernes hip-faktor i disse dage. Men nej – det er rent faktisk et skidegodt album.

Mariah har præsteret at holde sig nutidig uden at virke som en desperat gammelkone, der vil være med på beatet. Som på ”The Distance”, hvor Ty Dolla $ign har en rolle, men ikke overtager nummeret, og hvor der heller ikke er overflødighedshorn af trap hi-hat, som så mange andre kunstnere tyer til, når de ikke kan finde på andet. Førstesinglen ”GTFO” skal selvfølgelig også nævnes som en af de stærkeste popperler, vi har haft på hitlisterne længe. ”Portraits” slutter ballet og viser, at Mariah stadig kan det der med de store ballader. Jovist, stemmen bliver ikke brugt i så høj en grad som for 20 år siden, men lad nu ikke det ligge hende til last. En fin ballade, der også viser en mere personlig side frem.

Jeg er vild med måden, Mariah henslængt vælger at lave et comeback. Hun har hele tiden været talentfuld, hun orkede bare ikke lige at vise det – før nu. I love it!