Echo Me
Sleep is Key

ANMELDELSE: Moden popmusik med charme og klare referencer

Album / Backseat
Udgivelse D. 26.10.2018
Brett Tootle

Echo Me, alias Jesper Braae Madsen, er efter godt fire års stilhed tilbage med albummet Sleep is Key. Efter et tumultpræget turnéliv blev stikket trukket til fordel for familielivet, og først nu står sangskriveren altså frem igen med en række nye sange og en ny livsanskuelse. Albummet er Madsens tredje i rækken, hvorfor man bestemt fornemmer en erfaren musiker, der har prøvet det før. Etablerede navne som Barbara Moleko og Søren Buhl (Blaue Blume) har ligeledes været med til at præge retningen på albummet.

Selvom vi måske ikke bliver præsenteret for et revolutionerende lydbillede, så er albummets modne poplyd fyldt med teknisk snilde, reflekterende lyrik og grundig produktion. Lidt overrasket kan man blive over, hvor meget Echo Me-vokalen læner sig op ad en mere ru Mads Langer. Også melodierne har strøg af moden popmusik a la Saybia eller Tim Christensen. Lyt bare til den ellers fine åbner "You Know Me Well", hvis melodi er i faretruende tæt tråd med Saybias "The Day After Tomorrow". Ud over dette indledende moment lykkes albummet dog generelt med at være relativt uspoleret af de musikalske paralleller, der måtte være.

"What They Say" inkorporer rigtig fint sangerinden Live Foyn Friis, hvis klare vokal går i god spænd med Madsens. Også "All of the Time" får godt fat med sin chamerende lyrik og veludførte dynamiske skift. Man får tydeligt fornemmelsen af en sangskriver med klare identitetsmæssige spørgsmål om voksenlivet, som kan præge lydbilledet i flere retninger, uden den røde tråd bliver utydelig. Sleep is Key afbilleder godt hvordan moden, men ikke umoderne, popmusik kan skrives, selvom de musikalske paralleller indimellem kommer ganske tæt på.