Fremtiden er Lewis Capaldis

Lewis Capaldi, Lille Vega, København

Fremtiden er Lewis Capaldis

Anmeldt af Katrin von Linstow | GAFFA

Han er allerede blevet spået en stor fremtid. Den kun 21-årige skotte har et talent i særklasse, og aftenens koncert i Lille Vega er ingen undtagelse. Lille Vega danner den perfekte ramme for Lewis Capaldi og hans intime og kraftfulde popmusik. De røde og orange spotlights rammer scenen og bader Lewis og band i et gyldent lys, der minder om ilden i pejsen. Stortrommen hamrer så tungt, at den næsten føles som ens hjerteslag, og til tonerne af aftenens første nummer, "Grace", omfavnes man af Lewis’ stemme, som er det en varm dyne på en kold novemberaften.

Lewis Capaldi er fascinerende, fordi han på mange måder er modstridende. Han er blot 21 år, men skriver sange, som havde han allerede levet det meste af sit liv. Læg dertil hans stemme; den store soulpopstemme, som både er stor og stærk og alligevel rå, sårbar – ja næsten lidende (på den helt rigtige måde). Hans stemme har så mange facetter og følelser i sig, at det er svært ikke at blive berørt. Koncerten er på alle måder en magtdemonstration fra en musiker, der stadig er ved at finde sig til rette i sit musikalske ståsted.

Denne koncert er blot Lewis’ anden danske koncert i eget navn, og den blev udsolgt på en time. Der er ingen tvivl om, at Capaldi er populær. Publikum kender stort set hvert et ord til alle sangene, hvad enten det er "Mercy", "Headspace’’, "Tough" eller "Rush". Disse melankolske sange klæder hans stemme umådeligt godt, og når det hele bliver lidt for sørgeligt, introduceres det nyeste nummer, "Hollywood". Et upbeat nummer, som bestemt er et friskt pust til de melankolske sange.

Koncerten er lige så alvorlig, som den er uhøjtidelig, og publikum griner mindst lige så meget, som de synger med. For som Lewis annoncerer i begyndelsen af koncerten: ”This will be an evening of sad songs and penis jokes”. Lewis Capaldi har en formidabel evne til at interagere med og ikke mindst charmere sit publikum – og det til trods for en masse bandeord, snak om prutter og for meget mundvand.

Der er ikke en finger at sætte på Lewis Capaldi, for han kan sit håndværk og der er ikke mange, der kan modstå hans stemme. Alligevel mangler koncerten lige prikken over i’et. Sangene er utroligt smukke, ikke kun i deres kompositioner, men så sandelig også i deres tekster. Men før sangene når at klinge ud, ja næsten før den sidste akkord er spillet, siger Lewis "tak" og er dermed hurtigt videre til næste nummer, og det er ærgerligt. Det ville klæde Lewis at holde på sangens stemning en anelse længere, så man som publikum lige når at mærke klumpen i halsen og tåren i øjenkrogen.

"Someone You Love" og "Lost on You" er uden tvivl aftenens højdepunkter. Her brillererer Lewis Capaldi og hans store stemme, og disse sange får også aftenens største bifald. Koncerten bliver sluttet af med storhittet "Bruises".

Der er ingen tvivl om at fremtiden er Lewis Capaldis, og det er ham vel undt. Jeg glæder mig til at høre mere fra ham – det kan kun blive spændende.

Den skotske singer/songwriter Nina Nesbitt udgjorde opvarmingen for Lewis Capaldi, og det gjorde hun godt. I særdeleshed numrene "Is it Really Me You’re Missing" og "Loyal to You" var rigtig fine, og hendes balladecover af Britney Spears’ "Toxic" var genial. En firstjernet oplevelse.