Nyhed

Hør ugens bedste albums

GAFFA har fundet ugens bedst anmeldte nye albums og samlet dem i en playliste

Vi er i gang med en forhåbentlig hyggelig weekend, og traditionen tro har GAFFA samlet en oversigt over ugens bedste nye album og samlet dem i en playliste. Listen indeholder kun album, som har fået minimum fire stjerner af GAFFAs anmeldere.

Med hele ni album i varierende genrer har du en playliste, der dækker alle weekendens gøremål. Du kan høre de nye album fra Black Book Lodge (billedet), Drowners, Nina Nesbitt, The Reptones, Rumpistol, Tonbruket og Angel Olsen samt ep'er fra Negash Ali og CALLmeKAT.

Den 23-årige rapper Negash Ali har allerede et solidt bagkatalog, der blandt indbefatter ikke mindre end tre album. Han er nu aktuel med en ny ep, "The African Dream", som også er hans tredje af slagsen. GAFFAs anmelder Maria Therese Seefeldt Stæhr kvitterer med fem stærke stjerner og skriver: "Negash Alis lyd er moderne, cool og en blanding af forskellige undergenrer. Det er hverken mørkt eller lyst og mere hårdt end blødt. På samme tid er det melodisk og fængende."

Hvis du endnu ikke er bekendt med eritrea-danskeren, er det måske på tide, at du giver ham et lyt.

Den københavnske trio Black Book Lodge imponerer på deres debutalbum "Tundra". Ikke blot er sangskrivningen i orden, men de formår også at sætte deres helt egen dagsorden. Keld Rud beskriver i sin fem stjerners anmeldelse musikken: "Trioen excellerer i tunge, nedstemte riff og insisterende grooves, men formår samtidig at få det hele smeltet sammen med begavet sangskrivning, der altid har øje for gyldne melodilinjer og en storartet fornemmelse for at anvende dynamik og øvrige virkemidler til at skabe en intens atmosfære."

Og det er en tung affære at være i selskab med Black Book Lodge. Det detaljerede lydbillede byder dog på melodiøs variation, som holder lytteren fanget. Vågner du søndag morgen og har brug for lidt yderligere tyngde til et hængende hoved, jamen, så er det mod tundraen, du skal drage.

På kun tre dage i et studie i New York State har Katrine Ottosen under navnet CALLMeKAT indspillet en fin lille ep, "Hidden Waters", der kommer i slipstrømmen på debuten fra 2012, "Where The River Turns Black". Fire regulære sange og et skævt lille mellemspil udfylder spilletiden og fremviser Ottosen fra hendes absolut bedste. Michael José Gonzalez skriver i sin GAFFA-anmeldelse på fire stjerner: "Med Ottosens fremragende vokal i centrum får vi lokkende og legesyge melodier pakket ind i en lige dele tilbageskuende og absolut fremadsynet lyd – særligt tangentspillet hiver tunge stik hjem."

Drowners selvbetitlede debutalbum hiver fire stjerner hjem i GAFFAs anmeldelse. Bandet er kækt opkaldt efter engelske Suedes debutsingle fra 1992 og har en klang af The Smiths. Det er New York-hipt, når det er mest trendy. Kristian Petersen skriver om newyorkerne: "Hvis det gamle citat om, at gode kunstnere kopierer, mens de virkelig store stjæler, er Drowners ret tæt på udødelighed, og selv hvis det ikke helt rækker til det, er det en fornøjelse at lytte med undervejs."

Amerikanske Nina Nesbitt har farvet håret platinblondt og glimrer som en Disney-prinsesse på sin debutplade "Peroxide". Forvent popmusik med store bogstaver. GAFFAs anmelder Nanna Jenner Jensen skriver følgende i sin firestjerners anmeldelse: "Uanset hvilken retning produktionen går i, så er det hele tiden den gode pop-melodi, der er omdrejningspunktet. Det er solidt, catchy håndværk, der hæver sig over niveau i forhold til de fleste lignende debuter. Tilsæt dertil Ninas stemme, der har en lækker, hæs klang, og som både i udtryk og accent minder kraftigt om en ung Ellie Goulding."

Københavnske The Reptones rocker, som stod de i en fransk villa med Rolling Stones i en kælder i 1972. Espen Strunk opsummerer i sin firestjerners anmeldelse: "Originalitet er her en by i Wisconsin – til gengæld får vi en potent omgang retro-rock med Stones i ascendanten – og så oven i købet pakket ind i et cover med dejlige mindelser om altid gode R. Crumb. Gennemført."

Jens Berents Christiansen har siden 2003 udgivet fem albums, to ep'er og lavet adskillige remixes som Rumpistol. På det seneste album "Away", hans femte, fortsætter han med sin solide elektronica - og eksperimentere en smule. Det gør albummet som helhed en smule diffust. Eller, som Simon Nathanael forklarer i sin firestjerners anmeldelse:

"De to electronicanumre Away og A Glance gør sig igen melodisk interessante og tilføjer rustne beats til pladens nu eklektiske genresammensætning. Blandingen gør pladen en anelse diffus og giver en slags krea-værkstedsstemning, hvor undersøgelsen af, hvad man kan, er vigtigere, end hvad man vil udtrykke. Heldigvis får de eminente A Fall og Adrift til sidst stabiliseret pladens kurs og hæver sig op på niveau med de indledende numre."

Fra Sverige kommer en sublim blanding af jazz og rock. Den nu desværre afdøde Esbjörn Svenssons bassist har invitereret sine venner med på leg under navnet Tonbruket. Det er der kommet "Nubium Swimtrip" ud af. GAFFAs anmelder Ivan Rod kvitterer med fire stjerner for blandingen og skriver: "Under alle omstændigheder er Nubium Swimtrip et pågående, moderne, instrumentalt jazzalbum, der genremæssigt berører rocken. Musikken er et rigt sonisk landskab af grooves, som man møder i post-rocken og i den programmerede space-rock, der opstod sidst i 70'erne."

Amerikanske Angel Olsen, der ad flere omgange har samarbejdet med Bonnie "Prince" Billy, og som albumdebuterede som solo-artist med Half Way Home i 2012, udvider paletten på nærværende toer. Pelle Sonne Lohmann uddeler fem stjerner og skriver blandt andet: "Sanger/sangskriveren Olsen synes ikke at være bleg for at udkrænge selv sine inderste tanker, og der er noget nærmest rekord-nærværende over hendes både rørende og ruskende format. Skiftevis energisk og drænet for kræfter er Olsen et eftertænksomt bekendtskab af de fineste."

Hør playlisterne her – rigtig god lyttelyst:

ANNONCE